Siirry pääsisältöön

Luomuajattelua luonnostaan

TeaHouse of Wehmais on kattanut iltapäiväteet sukutilan vanhaan tallirakennukseen jo kymmenen vuoden ajan. Ajatus englantilaisen teehuoneen perustamisesta lähti liikkeelle tarpeesta. Anna Grotenfelt-Paunonen oli palannut opintojen päätyttyä takaisin kotiseudulleen ja työskenteli äitinsä vaatekaupassa, joka toimi samassa pihapiirissä. Kaupan asiakaskunta tuli ostoksille usein pitkän matkan takaa ja kaipasi vaihtelua huoltoasemien ruokatarjontaan. Aluksi ravintolan pyörittämiseen etsittiin ulkopuolista yrittäjää, mutta varsin nopeasti oli selvää, että ruoasta kiinnostunut ja kokin ammatista haaveillut Anna perustaisi oman yrityksen sukutilalleen.

Voisi luulla, että englantilaiseen teeperinteiseen erikoistuneen teehuoneen perustaja olisi itsekin varsinainen teehifistelijä, mutta näin ei vielä kymmenen vuotta sitten ollut. Anna perusti teehuoneen tukemaan brittimerkkeihin keskittyvän vaatekaupan valikoimaa. Toisekseen, Suomi oli kahviloita pullollaan ja Anna halusi tehdä jotain erilaista. Innostus teetä kohtaan kasvoi yrittäjyyden myötä, jopa niin paljon, että Anna kouluttautui myöhemmin teesommelieriksi.

Luomua vuosikymmenten ajan

Jos päätös teehuoneen perustamisesta oli helppo, niin samoin oli päätös keskittyä luomuun.  Luomuajattelu on Annalle lähes sisäänrakennettua, sillä hänen sukutilansa on ollut 90-luvulta lähtien luomutila. ”Olin aika nuori, kun me siirryttiin luomuun, joten luomun suosiminen myös yritystoiminnassa on minulle luontevaa”, Anna selittää. Luomun käyttöastetta seurataan ravintolassa jatkuvasti, sillä TeaHouse of Wehmais on mukana Portaat luomuun -hankkeessa. Anna kertoo, että heillä luomuraaka-aineiden käyttöaste yltää sesongista riippuen 75-95 prosenttiin. Hankkeessa mukana olevat ravintolat arvotetaan kuudelle portaalle luomun käyttöasteen mukaan ja TeaHouse of Wehmais yltää toimintatavoillaan korkeimmalle portaalle.

Anna toteaa, että luomun käyttäminen ei ole vaikeaa. Se on kiinni kontakteista, ei niinkään viitsimisestä. ”Olemme rakentaneet meidän verkostoa 10 vuoden ajan.”

Aina kun lähialueilta löytyy sopivia tuotteita, käytetään niitä sekä ravintolassa että laitetaan vieressä toimivan Deli & Deco -myymälän puolelle myyntiin. Juvalta saadaan hyviä luomujuureksia ja -vihanneksia, samoin Rantasalmelta. Puumalasta saadaan Puumalan lohta, Hirvensalmen suunalta puolestaan muikkuja. Oman pihapiirin navetassa asustaa lehmiä ja naapuri viljelee maailman parhaita luomumansikoita. Läheltä löytyy lähes kaikki tarpeellinen.

Saimaa Gastronomy -verkosto kirittää jäseniään tasonnostoihin

”Olen huomannut, että yhteistyökuvioissa mukana olevat yritykset menevät usein valtavirran ohi. Kun yksi nostaa tasoa, on muidenkin nostettava. Yhteisellä maineella me tässä toisiamme markkinoidaan”, kertoo Anna ja viittaa Saimaa Gastronomy -verkostoon, joka koostuu neljästä ruokapuolen yrityksestä Saimaan alueella. ”Vaikka tietyllä tavalla voisi mieltää, että me olemme kilpailijoita, niin enemmän me olemme kollegoita.”

Korkean tason säilyttämisen lisäksi yhteistyö on tärkeä yrittäjille, sillä palvelut sijaitsevat hajautetusti ympäri maaseutua. Asiakkaita on helpompi houkutella paikalle, kun alue tarjoaa useammalle päivälle saman tasoisia, korkealaatuisia ruokaelämyksiä. TeaHouse of Wehmaisin lisäksi verkostoon kuuluu Tertin Kartano Mikkelistä, Sahanlahti Resort Puumalasta ja Hotelli Punkaharju Punkaharjusta. Saimaan ruokamatkalle kannattaakin varata aikaa vaikka viikonlopun verran ja kierrellä seutua kaikessa rauhassa.

Menestysresepti ruokamatkailuelämyksen luomiseen

Ruokamatkailuelämys on kokonaisuus, jossa ruoka on luonnollisesti keskiössä. Anna kuitenkin muistuttaa, että kyse ei ole vain siitä, että varmistetaan asiakkaalle pöytä ja lautasellinen hyvää ruokaa. ”Näkisin, että ruokapalvelualalla me olemme osittain esiintyjiä. Joka aamu valmistaudutaan uuteen näytökseen. En sano, että pitää esittää jotain roolia, mutta on tärkeää sopia omaan konseptiin ja välittää se myös asiakkaalle.” Palvelun ja miljöön yhteensovittamisen lisäksi palvelumarkkinoinnin ekonomi Anna painottaa, että asiakaspolku on mietittävä alusta loppuun, aina ensimmäisestä yhteydenotosta asiakassuhteen jälkihuoltoon.

Suomen ainoan englantilaisen teehuoneen maine on levinnyt laajalle. Kerrotaan, että Anna on rakentanut kovalla työllä ja hyvällä maulla yhden Suomen parhaista ruokamatkailukohteista. Miten hän on siinä onnistunut? Luonnostaan palvelualttiin henkilökunnan ja toimintaa ohjaavan luomuajattelun lisäksi Anna pohtii menestyksen johtuvan kyvystä sopeutua muuttuviin tilanteisiin ja kehittää toimintaa jatkuvasti. ”Me ollaan koko ajan kuunneltu, mitä markkinat haluaa ja kehitetty palvelukonseptia vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Esimerkiksi koronan tuomien muutosten myötä toimme markkinoille uusia tuotteita, kuten virtuaalisia teemaistelupaketteja.”

Myös asiakkaat ovat antaneet kiitosta uusista elämyksistä. Anna muistelee lämmöllä sitä, kun eräs asiakas kummasteli, miten Juvassa taso nousee vierailu vierailulta, vaikka yleensä ravintoloiden laatu saattaa jopa kärsiä maineen kertymisen myötä. Johtuipa kehu sitten toisiaan eteenpäin ajavasta verkostosta, tiiviistä työyhteisöstä tai palvelukokemuksen päälle ymmärtävästä yrittäjästä, on yksi asia varma. ”Tämän parempaa palautetta tuskin voimme saada”, Anna iloitsee.

Anna Grotenfelt-Paunonen, TeaHouse Of Wehmaisin yrittäjä ja teesommelier.
Anna Grotenfelt-Paunonen, TeaHouse Of Wehmaisin yrittäjä ja teesommelier.

Teesommelierin vinkit

Tiesitkö, että ruokaa ja teetä voidaan parittaa samoin kuin ruokaa ja viiniä? Tee-ruoka-parituksia tehdään maailmalla jo jonkin verran, mutta Suomessa aihe on vielä suhteellisen vieras monelle. Teesommelierina Anna etsii työkseen uusia teen ja ruoan makuyhdistelmiä ja vinkkaa nyt kevään ja kesän kiinnostavimmat makuparit. Yllätä illallisseurasi näillä höyryävän hyvillä yhdistelmillä!

Grillattua kalaa ja lohta + Darjeeling tai Lung Ching
Grillattua lihaa + Yunnan tai Gunpowder
Omenakakku kuten Tarte Tatin + Jasmin Pearls
Jäätelö + Assam

Lue myös