Siirry pääsisältöön

Green Key viitoittaa tietä jo yli 190 suomalaisyritykselle

– Vastuullisuussertifikaatteja on jo hyvin monia, mutta Green Key kiinnostaa jo erilaisen taustansa takia, kertoo ohjelman toimintoja Suomessa koordinoivan Going Green Oy:n toimitusjohtaja Heidi Heinonen

– Green Keyn taustalla on voittoa tavoittelematon säätiö, Foundation for Environmental Education. Moni muu vastuullisuusohjelma toimii yksityisrahoitteisesti.

Green Key -ohjelman kohteina ovat matkailualan yritykset: mm. hotellit, ravintolat, kahvilat ja monet vapaa-ajan käyntikohteet. Ohjelma perustettiin Tanskassa vuonna 1994, ja Suomeen se rantautui kymmenisen vuotta sitten, vuonna 2014.

Going Green Oy:n toimitusjohtaja Heidi Heinonen.

– Kullakin maalla on oikeus muokata sertifikaatin kriteeristöä oman maansa piirteiden mukaan. Koska Pohjoismaat ovat jo ennestään monia muita maita valveutuneempia vastuullisuusasioissa, meillä ohjelman kriteereitä on muokattu tiukempaan suuntaan kuin muissa maissa.

– Toimintaamme kuuluu myös ympäristökasvatus. Viestintä on tässä merkittävällä sijalla: pyrimme kouluttamaan asiakkaitamme vastuullisuuteen liittyviä asioita jäsensivuillamme ja webinaareissa.

Jatkuvaa oppimista ja kehittämistä

– Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat arvojamme, jotka läpäisevät kaikki toimintamme, kertoo Heinonen. 

– Näin mm. kaikki kriteerimme ovat täysin julkisia, mikä ei ole itsestäänselvyys kaikissa järjestelmissä. Sertifiointi myönnetään aina kolmannen osapuolen verifioimana ja auditoinnit suorittaa pääsääntöisesti ulkopuolinen tekijä.

Ohjelmassa yritys sitoutuu oppimispolulle, jossa auditointi suoritetaan aluksi joka vuosi, myöhemmin joka kolmas vuosi. Sertifikaattia haetaan joka vuosi uudelleen ja hakemuksessa määritellään seuraavan vuoden kehityskohteet. Heinosen mukaan tämä jatkuvan oppimisen ja kehittämisen polku erottaa sertifikaatin myös monista merkeistä.

– Toki myös tuemme jäseniä kehityksessä esimerkiksi järjestämällä webinaareja vastuullisuuteen liittyvistä kysymyksistä.

Toimintojen laaja skaala

Green Key -kriteeristö ulottuu käytännön vastuullisuusteoista johtamisen ja kehittämisen kysymyksiin. Kriteereitä löytyy organisaation kaikille tasoille.

– Ympäristövastuun lisäksi myös sosiaaliseen vastuuseen liittyvät kysymykset ovat korostumassa, toteaa Heinonen. 

– Nuoremmille työntekijöille sosiaalinen vastuu on usein jopa kynnyskysymys työpaikkaa valittaessa – saimme itse kokea sen, kun etsiessämme uutta työntekijää kolmen hengen tiimiimme saimme 450 hakemusta.

– Ne yritykset, jotka lähtevät hakemaan sertifikaattia meiltä, ovat jo melko korkealla tiedon tasolla vastuullisuusasioissa, summaa Heinonen. 

– Hakuprosessissa jo valmiit, hyvät käytännöt tulevat näkyviksi. Yrityksissä ei aina nähdä sitä, mitä siellä jo tehdään hyvin ja oikein, vaikka juuri niitä kannattaisi nostaa näkyvästi viestinnässä. Vastuullisuus on yritykselle menestystekijä – ei enää vain tulevaisuudessa, vaan tässä ja nyt.

Teksti: Kaisa Mäntyranta

www.greenkey.fi

Lue myös