d-md-none
Siirry pääsisältöön

Ruokatoimittajat: kasvisruokatrendistä nähty vasta alku

Suomen suurin elintarvikealan lehdistöpäivä Food for Media järjestettiin huhtikuun lopulla jo 10. kertaa. Tapahtuma keräsi yhteen yli 100 toimittajaa, vaikuttajaa ja ravitsemusammattilaista tutustumaan kesäkauden kiinnostavimpiin ruokauutuuksiin. Esillä olleet uutuustuotteet ja osallistujien visiot tulevaisuuden ruokatrendeistä ennustivat, että kasvisruoan nousu ja yleistyminen on vasta alkamassa.

Viestintätoimisto Akvamariinin vuosittain järjestämä Food for Media -pressipäivä pureutui tänä vuonna tulevaisuuden ruokatrendeihin. Tapahtuman yhteydessä toteutettu kysely paljasti, että ruoka-alan asiantuntijat uskovat ilmastoystävällisen, kasvispainotteisen ruuan trendin vahvistuvan entisestään seuraavien vuosien aikana.

Lähes 40 % kyselyyn vastanneista näki, että seuraavana ruokatrendeistä nousevat nimenomaan ekologisemmat ruokavalinnat. Myös yksilöllisten ruokavalioiden sekä puhtaiden, yksinkertaisten raaka-aineiden ennustettiin nousevan seuraavaksi.

– Vaikka median uutisoinnista voisi päätellä, että kasvisruokavalio on jo ihan arkipäivää, kertovat kulutustilastot muuta. Lihan kulutus on viime vuosina ollut pikemminkin kasvussa. Täysin lumetta trendi ei sentään ole: kulutustutkimusten1) mukaan kokonaan lihasta luopuneiden talouksien määrä on kasvanut hieman samalla, kun pienempi osuus väestöstä syö lihaa aiempaa enemmän, muistuttaa elintarvikeviestinnän asiantuntija Linda Pynnönen Akvamariinista.

Uudet innovaatiot vastaavat ruokatrendeihin

Ruokateollisuus vastaa nousevaan kasvistrendiin kiihtyvällä tahdilla. Food for Mediassa esitellyistä uutuuksista suurin osa tukee kasvispainotteista ruokailua: Valio tuo markkinoille kasvipohjaisia vaihtoehtoja juustolle, Meira kalaruokien maustamista helpottavat mausteseokset, Planti uuden kaurapohjaisen ruuanlaittovalmisteen, Pakkasmarja maidottoman Marja-jäätelön ja Moilas uuden Free From -tuotesarjan, josta löytyy luontaisesti gluteenittomia tuotteita myös vegaaneille.

Toimittajille esiteltiin myös Orkla Suomen laajentunut kasvisruokavalikoima, Vaasanin kaurapitoiset hampurilaissämpylät, Järvikylän uudessa biohajoavassa ruukussa myytävät yrtit ja salaatit sekä Vindirektin kevään luomuvalkoviiniuutuus.

– On nähtävissä, että erityisruokavaliot yleistyvät merkittävästi – tai voisi sanoa niin päin, että yksilöllisestä ruokavaliosta tulee pikkuhiljaa ihan normaali asia. Tähtäämme uudella tuoteperheellämme heti ns. tavallisten tuotteiden joukkoon kaupan hyllyssä. Uskon, että lähitulevaisuudessa kasvis-, fodmap- tai maidotonta ruokavaliota noudattavan ei tarvitse metsästää ruokiaan erillisistä hyllypäädyistä, visioi Moilas Oy:n kaupallinen johtaja Marko Hammar tapahtuman lomassa.

Ainutlaatuinen tapahtumakonsepti tuo ruokaviestinnän huiput ja elintarvikebrändit saman katon alle

  • Food for Media on viestintätoimisto Akvamariinin luoma konsepti, joka on jo kymmenenä perättäisenä vuonna tuonut elintarvikebrändit yhteen Suomen parhaiden ruokatoimittajien, -vaikuttajien ja ravitsemusasiantuntijoiden kanssa.
  • Tapahtuma on ainoa laatuaan Suomessa: mikään muu lehdistötapahtuma ei tarjoa osallistujille yhtä laajaa katsausta elintarvikeuutuuksiin yhdellä kertaa.
  • Tänä vuonna tapahtuma järjestettiin 25.4. Helsingin Musiikkitalolla, ja uutuuksiin oli tutustumassa ruokaviestijöiden kerma: noin 40 toimittajaa, 30 somevaikuttajaa ja 30 ravitsemusasiantuntijaa. 
  • Tapahtuman yhteydessä Akvamariini toteuttaa osallistujayritysten uutuustiedottamisen sekä laajamittaisen tuotenäytejakelun tapahtuman vieraille.
  • Menestyksekäs tapahtumakonsepti on levinnyt myös Ruotsiin, jossa se kulkee Matprat-nimellä.

Lähde

Tutustu tästä Helsingin kasvisravintoloihin!

Lue myös