Siirry pääsisältöön

Menestysjuomien yksinkertainen salaisuus

Lapissa juomia valmistavan Tornio Distilleryn lonkerot nousivat hetkessä menestystuotteiksi. Lapin eksotiikka ja upeat etikettidesignit vetoavat kuluttajiin, mutta yrityksen itsensä mielestä menestyksen salaisuus on yksinkertaisempi.

– Me luotamme kotimaisiin marjoihin, Tornio Distilleryn toimitusjohtaja Kaj Kostiander paljastaa. Juomamme ovat kevyitä ja raikkaita kuten tuoreet marjatkin, joiden luonteen olemme pyrkineet juomiimme vangitsemaan, Kostiander kuvailee. 

Tuottajille on tarjolla valtava kirjo erilaisia valmiita tai puolivalmiita juomapohjia ja aromeja, mutta Tornion Panimon tiloissa toimiva Tornio Distillery ei kuitenkaan ole kelpuuttanut mitään niistä omien juomiensa pohjaksi. Perusteluna on pyrkimys aitouteen ja kotimaisuuteen.

– Tutustuimme laajaan kirjoon erilaisia vaihtoehtoja, mutta kun esimerkiksi eräs luomuna kaupattu karpalojuomatiiviste ei sisältänyt lainkaan karpaloa, päätimme unohtaa valmiit juomapohjat, Kostiander toteaa. 

Tornio Distilleryn lonkerot saavat makunsa aidoista marjoista. Esimerkiksi hurjaan suosioon hetkessä nousseeseen Hilla Cloudberry Longdrinkiin käytetään 100 grammaa aitoa hillaa per litra juomaa. Mehu tehdään itse.

– Hankimme hillat pakastettuina ja mehustamme ne keittämössämme. Sen jälkeen mehuun sekoitetaan oma Lójhtu-ginimme ja muut raaka-aineet, Kostiander kuvailee valmistustapaa.

Kotimaiset marjat ja marjamehut ovat arvokkaita ja toisin kuin oluesta, pientuottaja ei saa helpotuksia lonkeroiden valmisteveroista. Pieniä eriä käsityönä valmistavat tuottajat ovat siis samalla viivalla suurteollisten toimijoiden kanssa. Miten hintatietoiset suomalaiset suhtautuvat käsityöläislonkeroihin?

– Nykyisin kuluttajat arvostavat aitoja raaka-aineita ja lähituotantoa. Kun hillalonkero maistuu hillalta ja variksenmarjalonkero variksenmarjalta, ollaan niistä valmiita myös maksamaan, Kostiander iloitsee. Yhä useampi korvaa määrän laadulla ja etsii aitoja makuja, hän lisää.

Lue myös