Siirry pääsisältöön

Joulun henki tiivistyy Hakaniemessä

Hakaniemen kauppahallin kauppiaiden kanssa keskustellessa yksi asia toistuu. Väliaikaishalliin siirtymisestä huolimatta usko ihmislähtöiseen palveluun ja laatutuotteiden myyntiin on vahva.

– Asiakkaamme sekä kauppiaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä valoisaan ja toimivaan tilapaishalliin, toteaa Hakaniemen Hallin Kauppiasyhdistyksen puheenjohtaja Into Myllymäki.

Hallissa kauppias ja asiakas tuntevat usein toisensa. Tiloissa onkin syntynyt elinikäisiä ystävyyksiä. Hakaniemen kauppahalli on tunnettu erityisesti yksilöllisestä ja asiantuntevasta palvelustaan.

– Tämä on aitoa vuorovaikutusta, jota ei supermarketeista löydä.

Kojut myyvät kaikki ruoanvalmistukseen tarvittavan raaka-aineet varmasti tuoreena. Tuotteiden lisäksi avainasemassa on yksilöllinen palvelu ja – tarvittaessa – kauppiaan reseptit joulupöytään.

Joulun alla vakituiset asiakkaat suuntaavat halliin keskittäen ostoksensa tiettyjen, tutuksi tulleiden yrittäjien tarjontaan – vuosi toisensa perään. Oli kyseessä sitten liha, kala, juustot, kasvikset, tekstiilit tai muut käsityöt.

Juhlakausi alkaa hallista

Joulusesonki Hakaniemen kauppahallissa kiihtyy aina aattoon asti. Vielä aaton alla lukuisat ihmiset hakevat ruokapöytänsä antimet yksinomaan kauppahallista. Niin asiakkaat kuin kauppiaatkin ovat ottaneet väliaikaisen lasihallin avosylin vastaan. Avarassa tilassa palvelevat vanhat tutut kauppiaat sekä muutama tuore tuttavuus.

Hallin ruokatuotteet ovat pääosin kotimaisia, ja ekologisuus on vahvasti esillä. Käsityöyrittäjät myyvät lahjaksi tai itselle ostettavia tuotteita, joista suurta osaa ei muualta löydä. Mukana on myös ulkomaisia laatutöitä. Lisäksi suutarin kaltaiset palvelut ovat saman katon alla.

– Moni asiakas on todennut, että ennen kauppahalliin tulemista joulu ei ole edes alkanut Myllymäki naurahtaa.

Uuden kauppiaspolven innokkaiden toimijoiden aloittaessa Hakaniemen kauppahallin sukupolvet ylittävä jatkuvuus vain korostuu. Hallissa toimii kauppiassukuja, jotka ovat olleet läsnä hallissa sen perustamisesta asti. Myös asiakaskunta on entistä värikkäämpää kattaen niin sinkut, nuoret perheet kuin vanhemmatkin kansalaiset.

– Perinteinen, laatutuotteiden myyntiin ja ihmisten väliseen tapaamiseen perustuva kauppahallin konsepti on toiminut yli sata vuotta. Miksi sitä muuttamaan? Myllymäki kysyy.

Teksti: Joonas Ranta

Lue myös