d-md-none
Siirry pääsisältöön

Maailma avautuu! Miltä näyttää Thaimaan Phuket juuri nyt?

Saapuminen Thaimaahan

Saavuimme Phuketiin marraskuun ensimmäisellä viikolla, jolloin oli Test & Go -käytäntö jo käytössä. Tarkoittaen siis, että saavuttaessa maahan näytetään etukäteen haetusta Thailand passista QR-koodi, negatiivinen alle 72h vanha PCR-testi ja passi. Dokumenttien tarkistusten jälkeen kävellään suoraan koronatestauspisteeseen, jossa tehdään vielä niin kutsuttu maahantulotesti koronan osalta. Kun kirjoitan tätä juttua, thaiviranomaiset ovat juuri keskustelleet mahdollisuudesta muuttaa kyseinen maahantulon yhteydessä tehtävä PCR-testi antigeenitestiksi, jolloin turistien ei tarvitsisi enää maahantulon yhteydessä viettää yhtä vuorokautta SHA+/AQ-hotellissa. Idea ei saanut ensimmäisellä kierroksella kannatusta, mutta ilmeisesti asiaa käsitellään uudestaan joulukuun alussa, joten toivoa vielä on. Maahantuloon liittyvistä vaatimuksista kirjoitan lisää tämän jutun loppupäässä.

Saavuimme Phuketin lentokentälle klo 12.15 lauantaina, ja klo 13 istuimme jo taksissa matkalla hotelliin. Tässä välissä saimme matkalaukkumme, kävimme läpi passintarkastuksen ja muiden dokumenttien tarkastuksen, sekä koronatestissä. Saimme myös mukaamme antigeenitesti-kitin saatesanoilla ”complimentary covid-test”. Tässä vaiheessa oli hyvin epäselvää, että pitääkö kyseinen testi tehdä kuudentena tai seitsemäntenä päivänä ja raportoida Morchana-sovellukseen, mitkä olivat vaatimukset ennen uutta Test & Go -käytäntöä. Meille kuitenkin lentokentällä ilmoitettiin, ettei testiä tarvitse tehdä, ja Test & Go -nimenkin perusteella luulisi ettei tätä tarvitse. Säästimme siis testipakkauksen tilanteeseen, jossa mahdollisesti tulisi koronan oireita.

Saavuimme seuraavaksi hotelliin, jossa meidät ohjattiin huoneeseemme ja kerrottiin, ettemme saa poistua huoneesta kunnes vastaanotosta ilmoitetaan negatiivisesta testituloksesta. AQ-hotelleissa (jotka ovat siis ihan oikeita karanteenihotelleja) eivät ilmeisesti anna ollenkaan avainkorttia kunnes testitulokset ovat saapuneet. SHA+ -hotelleissa (joka tarkoittaa, että vähintään 70% henkilöstöstä on rokotettu) ei ole ilmeisesti yhtä tarkkaa. Käytännössä olisimme hyvin voineet poistua vaikka suoraan huoneesta, kukaan ei asiaa valvonut, eli vastuullisuus jää ihan omalle kontolle.

Meillä ei ollut sinänsä hätää, koska meillä oli sotasuunnitelma jo selvä eli tilattiin ruokaa ja juomaa huoneeseen ja laskettiin kylpy! Huone oli erittäin tyylikäs ja viihtyisä, ja parvekkeella oli oma poreamme. Huoneen hinta SISKata-hotellissa on tällä hetkellä noin 50 euroa yö.

Saimme kentältä myös mukaamme QR-koodin, jonka kautta pystyi tarkistamaan oman covid-tuloksen. Sinne pystyi myös ilmoittamaan oman sähköpostin, johon covid-tulokset lähetetään. Sähköpostiin kilahti tulokset klo 18 aikoihin, eli noin 5h testin jälkeen. Kun lähdimme huoneestamme klo 19 aikoihin, ei hotellin respasta ollut vieläkään tullut soittoa. Eli kannattaa itse seurata tulosten saapumista, ettei joudu turhaan kököttämään hotellihuoneessa!

Phuket tällä hetkellä (marraskuun puoliväli 2021)

Phuket ei ole aiemmin ollut minun lempikohteiden joukossa Thaimaan osalta, mutta tällä hetkellä paikka on todella erilainen kuin ennen. Länsimaalaisia näkee vain vilaukselta siellä sun täällä ja Phuketissa matkailee tällä hetkellä enimmäkseen paikalliset turistit. Eli nyt on ehdottomasti oikea aika matkustaa sinne. Hinnat ovat alhaisia, tungoksia ei ole missään – ja autat paikallisia takaisin jaloilleen todella raskaiden vuosien jälkeen.

Aika hyvä nyrkkisääntö näin marraskuussa näyttäisi olevan, että paikat jotka ennen koronaa olivat täynnä turisteja, ovat tällä hetkellä rauhallisia kohteita matkustaa ja ravintoloita, kauppoja, hierontapaikkoja ja muita palveluita on auki sopivissa määrin. Paikat, jotka ennen koronaa olivat rauhallisia ovat nyt lähes kuolleita, mikä tietenkin myös vaikuttaa tarjolla olevien palveluiden tasoon. Toisin sanoen, jos kaipaat helppoutta lomaltasi nyt, kannattaa valita vilkkaampi matkakohde. Jos reppureissaaminen on sinun juttusi, eikä aina tarvitse olla kauppaa lähellä, löydät juuri nyt upeita, lähes autioita paikkoja lähes joka puolelta.

Kata Beach

Phuket on tunnettu suurimmista rannoistaan, jotka ovat vieri vieressä ja myös suomalaisten suosiossa, nimittäin Patong Beach, Karon Beach ja Kata Beach. Erot näiden välillä ovat koko ja vilkkaus. Patong Beachilla on eniten palveluja ja eniten ihmisiä, tai oli ainakin aikana ennen koronaa. Nythän kaikki on toisin, tosin edelleen Patong on näistä kolmesta paikasta vilkkain. Karon Beach on hieman rauhallisempi kuin Patong, ja Kata Beach on kaikista pienin ja monen mielestä idyllisin. Kata on myös tunnettu surffareiden rantana.

Majoituimme ensimmäiset neljä yötä Kata Beachin kupeessa. Tämä on ihan unelmapaikka surffi-intoilijoille tai ihan surffailun vasta aloittaneelle, joka haluaa käydä surffikurssilla lomansa aikana – ja vielä edullisesti. Puolen päivän kurssi kustantaa 10-15 euron väliltä, ja nyt ei ole tungosta vesillä. Ei kyllä ole tungosta rannallakaan, ja vapaan aurinkotuolin löytäminen ei tuottanut ongelmia.

Uiminen sen sijaan oli hieman hankalaa meidän vierailun aikana. Itse olen erittäin tottunut uimari, ja jopa minulla oli hankaluuksia pärjätä aalloissa, kun halusin käydä vilvoittelemassa. Kun pääsin takaisin rantaan, huomasin punaisen lipun rannassa, joka on suositus turisteille olla menemättä veteen, koska virrat ovat kovat ja rannalta ei löydy hengenpelastajaa. Aallot eivät näyttäneet ennen veteen menoa mitenkään hurjilta – joten kannattaa pitää silmät auki lippujen varalta ja olla menemättä veteen punaisen lipun ilmestyessä rantaan.

Rantaravintolat ja suurin osa kaupoista olivat auki, vaikkakin yleensä olimme lähes ainoat asiakkaat joka puolella. Oli kyllä todella surullinen näky, mutta samaan aikaan se paikallisten toiveikkuus Thaimaan avautumisen tuomasta turistivirrasta oli todella lämmittävä. Tuosta thaimaalaisesta positiivisuudesta olisi kyllä suomalaisella paljon opittavaa!

SISKata Phuket ”The SIS”

Majoituimme viiden tähden SISKata-hotellissa, joka oli sijainniltaan täydellinen reissun alkuun. Rannan kupeessa, ja vieressä avoinna olevat hyvät hierontapaikat sekä ravintolat. Suurin osa turistikaupoista ja ravintoloista olivat edelleen kiinni, mutta omaan mieleen tarvittavat palvelut löytyivät kyllä. Itse hotelli oli todella tyylikäs ja henkilökunta avulias. Allasalue oli täydellinen – siinä on juuri ajateltu aikuista auringonottajaa, kun allasta suunniteltiin. Hotellin kuvataan olevan aikuisten makuun, eli siellä ei ole lasten allasta. On vaikea sanoa, onko hotellissa paljon lapsiperheitä tavallisesti, koska näin korona-aikana ei reissun aikana muutenkaan näkynyt lähes ollenkaan lapsiperheitä.

Hotellissa oli ihana spa! Hoitoihin pääsee ainoastaan rokotettuna, ja ovella tehdään myös pikatesti sylkinäytteestä ennen kuin pääsee hoitohuoneisiin. Otimme kahden tunnin thai-hieronnan, joka maksoi tuhat bahtia, eli noin 26 euroa. Kadun varrella olevan hierontapaikan hieronnat maksoivat 300 bahtia per tunti, joten hoitola oli suhteessa aika paljon kalliimpi. Mutta voih, mikä tunnelma siinä paikassa! Oli jokaisen bahtin arvoinen hoito. Lisäksi hoitajilla oli pinssit rinnuksissa, joissa luki ”I’ve had my covid-19 vaccine”, eli jos tulee turvallisempi olo rokotetusta hierojasta niin etenkin silloin se lisähinta on sen arvoinen.

Hotellin ravintola saa täydet pisteet näköalastaan sekä aamiaisestaan. Ruoka oli myös erittäin hyvää, mutta ravintolan sisätila oli minun makuuni hieman kolkko. Auringonlaskua oli upea seurata hot potin äärestä ravintolan terassilla!

Sitten oli tietysti myös pakko käydä testaamassa sali! Siellä ei ollut ruuhkaa – saimme salin ihan itsellemme joka kerta kun sinne suunnattiin. Kaikki tarvittavat laitteet löytyivät, ja oli oikein mukavat näköalatkin!

SISKatan hinta-laatusuhde oli erittäin kohdillaan. Saimme SISKatalta alennuskoodin, jolla saatte -5 % jo alennetuista hinnoista. Kun varaatte, niin muistakaa mainita koodi TATNordic, niin saatte lunastettua hieman hinnasta pois.

Rauhallisempi Cape Panwa ja My Beach Resort

Seuraavaksi kolmeksi yöksi suuntasimme rauhallisempaan osaan Phuketia, nimittäin Cape Panwan hiljaisille rannoille ja My Beach Resort -hotelliin. Nyt oli kyllä hiljaista! Rannan kupeessa oli paljon hotelleja, mutta vain muutama oli avoinna. Yksi rannan hotelleista vaikutti olevan pitkäaikaisille vuokralaisille ja toinen puoliksi vaan käytössä, joten täällä sai todellakin olla rauhassa. Hinnat olivat myös todella alhaisia, oli mahdollista saada -60 % lähes kaikista My Beach Resortin huonekategorioista. Viikonloppuna vilkastui hieman, kun kotimaiset turistit saapuivat hotelliin.

Päivät muodostuivat aika pitkälle levosta, levosta ja levosta. Välillä hyödynsimme hotellin ilmaisia kajakkeja ja kävimme snorklailemassa, mutta suurimman osan ajasta vietimme joko aurinkotuoleissa löhöillen, 25 metrisessä äärettömässä uima-altaassa uiden tai sateisena päivänä oman huoneen parvekkeen kylpyammeessa lilluen. Täydellistä, vaikka itse sen sanonkin!

Jos haluat yöpyä My Beach Resortissa, niin käytä koodia MBR kun varaat yöpymisen, niin saat -10 % alennusta.

Big, lonely Buddha ja tyhjä Bangla Road

Kuten mainitsin aiemmin, niin nyt on oikea aika matkustaa – jos olet niitä ihmisiä, joita ahdistaa väenpaljous. Olen käynyt aiemmin Big Buddhalla, ja ihmisvilinä oli aivan älytön – jopa niin älytön että visiitti jäi hyvinkin lyhyeksi. Nyt en meinannut tunnistaa paikkaa samaksi. Luulen, että tämä kuva jää historiaan – tyhjät portaat Big Buddhan edessä!

Kävimme myös illemmalla Patong Beachilla ja tietysti Bangla Roadilla, joka myös ammotti tyhjyyttään. Tosin lähtiessämme porukkaa alkoi valumaan paikalle, eli paikka saattoi hyvinkin täyttyä myöhemmin yöllä. Lisäksi näimme kylttejä, joissa luki, että juhlat jatkuisivat 04 aamuun saakka. Käsitykseni mukaan alkoholin myynnin pitäisi loppua klo 23, mutta voi hyvin olla että Bangla Roadilla tarjoillaan juomaa vielä myöhempään – täällä ei ihan seurata sääntöjä samalla tavalla kuin Suomessa. Emme kuitenkaan voi vahvistaa tätä tietoa, koska lähdimme jo ajoissa takaisin hotellille päin.

Ihana, idyllinen Phuket Old Town

Phuketin vanha kaupunki oli minulle uusi tuttavuus. Piipahdimme siellä tunnin verran, koska saavuimme kuuden aikoihin, jolloin kaikki oli jo menossa kiinni. Tavallisesti paikka kuhisee porukkaa, ja kaupat ja ruokapaikat ovat auki kauemmin – nyt korona-aikaan pystyy aistimaan ainoastaan hieman sitä tunnelmaa, joka joskus on ollut. Talot ovat todella söpöjä sino-portugalilaisia 100 vuotta vanhoja rakennuksia. Phuketin vanhastakaupungista löydät muuten myös paljon Michelin-oppaassa mainittuja ravintoloita.

Michelin- tähden omaava ravintola PRU hurmasi

Tiesitkö, että Phuketissa on 47 Michelin-merkintää omaavaa ravintolaa? No nyt tiesit! Michelin-merkintöjä voivat olla erittäin hyvällä hinta-laatusuhteella olevat BIB Gourmand-ravintolat, ravintolan mukavuudesta ja yleistunnelmasta palkitseva PLATE ja sitten meillä onkin Michelin-tähdet. Luokituksessa yksi tähti tarkoittaa, että ravintola on kategoriassaan poikkeuksellisen hyvä. Kaksi tähteä kertoo, että ravintolan takia kannattaa tehdä kiertomatka. Kolmen tähden ravintola on jo itsessään matkan arvoinen. Seuraavaksi tutustumme Phuketin ainoaan yhden tähden Michelin-ravintolaan.

Thaimaan ensimmäinen ja ainoa vihreän Michelin-tähden ravintola PRU sijaitsee Trisara-hotellin yhteydessä. Trisara on luksushotelli Phuketin pohjoisosassa, ja sinne ajoi Panwalta noin tunnin. Siirtymisiin olimme palkanneet oman kuljettajan, joka vei meidät eri paikkoihin ja odotteli ulkona sen muutaman tunnin kun kävimme syömässä. Kuulostaa ihan hullulta suomalaisen korviin, mutta Thaimaassa ne odotustaksat eivät ole ihan samalla tasolla kuin kotosuomessa. Täällä on halvempaa palkata oma kuljettaja vaikkapa päiväksi, kuin että ottaisi taksin lennosta. Lisäksi näin korona-aikoina voi saman kuljettajan käyttäminen olla myös viisasta. Toisaalta – Phuketissa on takseissa maskipakko, joten tulee suojattua itseään myös siltä osin.

No sitten asiaan, eli ravintola PRU. Meidät ajettiin parkkipaikalta ravintolaan söpöllä pienellä golffiautolla, kuten kaikissa hienommissa resorteissa täällä päin. Trisara-hotellin edullisin yöpyminen taitaa olla siinä 1500 euron hujakoilla, joten voitte kuvitella minkälainen luksusympäristö meitä odotti.

PRU on oiva valinta, jos satut olemaan Phuketissa jonkun tärkeän juhlapäivän aikana. Maistelumenu viinipaketteineen kustantaa nimittäin noin 300 euroa per henkilö, eli hintaa illalliselle tulee. Mutta onhan se kokemus, jota et ikinä unohda! Vihreä Michelin tähti on kestävän kehityksen merkki. Tämä ei tarkoita, kuten moni virheellisesti kuvittelee, että kyseessä olisi kasvisravintola. Vihreä Michelin tähti on merkki ansiokkaasta, kestävällä pohjalla olevasta ravintolatoiminnasta. Tässä tapauksessa esimerkkinä siimakalastuksella pyydystettyä hummeria, pientilakasvatettua lihaa sekä itse viljeltyjä kasviksia ja yrttejä. PRU:lla on oma viljelystila nimeltään Jampa PRU.

Nimi PRU tulee Phuketin alkuperäiskansan lorusta ja tarkoittaa ”paikka, jossa viidakko kohtaa meren”. PRU:n nimestä on myös johdettu heidän sloganinsa, jota he toteuttavat omassa viljelystyössään: Plant Raise Understand. Eli suomeksi: istuta, kasvata ja ymmärrä. Heidän työnsä maanviljelyn puolella on yksi perusteluista vihreän Michelin tähden ansaitsemiseen – heidän yksi filosofia on ”Dine good, do good”. Kyseessä on filosofia, jossa tavoitteena on säilyttää paikallinen biodiversiteetti ylläpitämällä siemenpankkia kasveista, joita käytettiin ennen vanhaan, mutta jotka nyttemmin ovat korvautuneet helpommin kasvatettavilla kasveilla. Jampa PRU:lla pyritään löytämään näille siemenille oikeat olosuhteet kasvatukseen.

Tilasimme kuuden ruokalajin tutustumismenuun ja kylkeen sommelierin suositteleman viinipaketin. Illallinen alkaa heidän kasvimaailman esittelyllä – joka oli todella mielenkiintoinen. Kaikki kasvikset, jotka käytetään eivät ole suinkaan heidän omia viljelmiään, mutta kaikki on thaimaalaista ja mahdollisimman läheltä.

Esittelyn jälkeen oli vuorossa keittiömestarin tervehdykset, joita oli kolme kappaletta, yksi toisensa jälkeen visuaalisesti mestariteoksia ja makuyhdistelmiltään todellakin ruokahalua herättelevää. Leivät olivat luonnollisesti omasta leipomosta, ja maistuivat siltä että istuisit aamulla Pariisin katukahvilassa nauttimassa juuri uunista nostettua croissanttia. Huumaava tuoksu ja maku!

Ja sitten ensimmäiseen varsinaiseen ruokalajiin, joka tuli Tapi Riveriltä, Surat Thanin alueelta: Aged coral grouper & mountain berry (vapaa käännös: korallimeriahventa vuoristomarjoilla. Annos oli kuin taideteos ja kalan kanssa tarjoiltava marja-vinaigrette todella raikas. Viininä tarjottiin vuodelta 2012 argentiinalaista O.Fournierin Alfa Crux Sauvignon Blancia.

Viinipaketin voi valita Discoveryna tai Premiumina, joista ensimmäinen kustantaa noin 100 euroa ja jälkimmäinen noin 190 euroa. Meille tarjoiltiin ensimmäinen viinipaketti. Viinit valitaan sommelierin toimesta tarkasti, seuraten PRU:n periaatteita: kestävästi viljelty, orgaaninen, biodynaaminen ja luonnollinen – toisin sanoen natuviini, tai alkuviini.

Seuraavaksi pöytään saapui Tha Nunista, Phang Ngan alueelta Black crab & lemongrass-annos (vapaasti käännettynä musta taskurapu ja sitruunaruoho), jonka kylkeen tarjoiltiin itävaltalaista, Sudsteiermakrin alueelta, Weingut Tement, Sulz Morillon premier Cruta vuodelta 2014.

Kolmas annos, aah – tämä oli niin fantastinen: Krabilta, Ao Nangin alueelta: Red mullet & black garlic, kylkeen ranskalaista E.Guigalin Côtes-du-Rhône Blancia vuodelta 2016.

Seuraavaksi oli vuorossa Phuketin hummeriannos! Sen kanssa nautittiin chileläistä, 2015 vuoden Gonzales Bastias, Pais en Tinajaa, Maule Valleysta.

Ja tässä nautittiin Si Songkhramin alueelta, Nkhon Phanomilta Wagyu short ribiä, kylkeen 2009 Casa Marin Litoral Vineyardin Pinot Noiria San Antonio Valleysta, Chilestä.

Ennen jälkiruokaa saatiin juustolautaset, joka koottiin kuudesta eri thaimaalaisesta juustosta – jotka tuotiin todella tyylikkäästi isolla laudalla meidän eteemme.

Viimeisenä oli vuorossa jälkiruoka Hua Hinistä, Hua Hin, Prachuap Khiri Khanin alueelta, Sun choke and Karonda Fruit. Viininä eteläamerikkalaista Reyneke, Syrah Stellenboschia vuodelta 2017.

Lopuksi tuotiin pöytään taas kerran pieniä taideteoksia konvehtien, keksien ja hedelmäherkkujen muodossa. Illallinen oli aivan fantastinen, ja ikimuistoinen. Tässä on todellakin lahjaidea hänelle, jolla on jo kaikki.

Tässäkö Phuketin paras paikka auringonlaskun ihailemiseen?

Meidän kokemuksen perusteella sanoisin että kyllä! Me googlasimme parhaat auringonlaskupaikat ja Kata Rocks nousi monen blogin hehkutuksen kautta ykköseksi. Paikka oli myös kivenheiton päässä hotellistamme, joten päätimme piipahtaa siellä. Tiesimme kyllä valmiiksi, että kyseessä on hieman tyyriimpi paikka, mutta ajattelimme että yhden illan voimme hieman törsätäkin. Viinipullo maksoi noin 40 euroa, mikä on paljon Thaimaassa, mutta tietty suomalaiselle talon viinipullon hintainen. Joten ajateltiin, että miksipä ei – koska katsokaa nyt näitä maisemia!

Thaimaan maahantulovaatimukset – Test & Go

Thaimaa on vaiheittain helpottanut maahantuloa, ja 1.11.2021 alkaen otettiin käyttöön Test & Go -käytäntö, jossa haetaan Thailand passia viimeistään 7 päivää ennen matkan alkua osoitteessa https://tp.consular.go.th/ .

Thailand passin voi saada hyväksyttyä automaattisesti, jos täyttää kaikki kentät heti oikein, tai vaihtoehtoisesti passin hyväksyntä menee eteenpäin manuaaliseen hyväksyntään, jolloin passin saamisessa menee hieman kauemmin. Uusimpien tietojen mukaan, alla olevan kuvan 30:sta maasta tulevat matkaajat kuuluvat listaan, joiden kuuluisi saada automaattihyväksyntä (jos siis täyttää oikein kaikki kentät heti ensimmäisellä yrittämällä).

Tarvitset passin hakemiseen kuvan passistasi, englanninkielisen todistuksen matkavakuutuksesta jossa on erikseen maininta covid-19-kulujen korvauksesta, maksettu varaus SHA+ tai AQ – hotelleista (sisältäen maksetun PCR-testin saapumisen yhteydessä), rokotetodistuksen englanniksi, sekä kuvakaappaukset Omakanta.fi – palvelusta 1. rokotteen sekä 2. rokotteen käynneistä, jossa näkyy rokotteiden eränumerot (batch no). Helsingissä, Kauniaisissa, Keravalla ja Vantaalla asuvat saavat kätevästi kyseisen todistuksen englanniksi suoraan Maisa-ohjelmasta. Muut joutuvat hakemaan terveyskeskuksesta paperisen version. Olen seurannut keskustelua Facebookin Thaimaan ystävät-ryhmässä, ja siellä on moni onnistunut saamaan passin ottamalla kuvakaappaukset rokotekäynneistä ja muokanneet dokumenttia itse lisäämällä englanninkieliset selitteet. Ja näin on hakemus hyväksytty. Hieman sekava on prosessi vielä tässä vaiheessa, kovasti toivotaan ja uskotaan että maahantulovaatimukset helpottuvat ennen vuoden vaihdetta.

Helpoimmalla pääset tässä vaiheessa luottamalla matkatoimiston osaamiseen, jolla on luonnollisesti viimeisimmät tiedot ja vaatimukset. Lisäksi matkatoimistosta voi olla hyötyä jos käy huonosti. Koska on olemassa pikkuriikkinen mahdollisuus, että testi kotimaassa näyttää negatiivista ja saapumisen yhteydessä otettu testi näyttää positiivista. Mitä tapahtuu silloin? No aika ikäviä asioita. Jos olet itse positiivinen, sinut passitetaan 10 päiväksi sairaalaan eristykseen. Tämän matkavakuutus maksaa, ja onneksi niin, koska laskun suuruudesta ei tällä hetkellä ole tietoa. Matkasi saa myös ikävän käänteen, jos satut istumaan koronapositiivisen vieressä lentokoneessa – silloin joudut karanteeniin, jonka kustannat itse, ja tällä hetkellä kukaan ei oikein tiedä miten pitkä karanteeni on. Richard Barrow in Thailand kirjoittaa paljon aiheesta (suosittelen tilaamaan hänen uutiskirjeensä jos kiinnostaa saada uusimmat thaiviranomaisten päivitykset ensimmäisten joukossa), ja hän haastatteli perhettä, jota kohtasi positiivinen koronatestitulos, sekä henkilöä joka joutui altistumisen takia karanteeniin. Näissä kohtaloissa perheen isä testautui positiiviseksi ja joutui 10 päivän sairaalaeristykseen, vaimo ja lapset olivat negatiivisia joten heidät eristettiin hotellihuoneeseen. Äiti ja lapset saivat neljän vuorokauden päästä vapautua karanteenista kun testautuivat uudestaan negatiiviseksi. Toisessa tapauksessa kaksi ystävystä oli matkannut samalla lentokenttäkuljetuksella hotelliin, ja toinen heistä testautui positiiviseksi. Positiivinen passitettiin sairaalaan 10 päiväksi (lasku 101 000 bahtia, eli noin 4000 euroa, vakuutus korvasi) ja negatiivisen testituloksen saanut joutui hotellieristykseen 14 päiväksi. Hän oli yrittänyt jatkuvasti painostaa ja pyytää uusintatestiä viranomaisilta, tuloksetta. 10 päivän kohdilla hän oli laittanut kaikkiin tietämänsä viranomaistahoille viestiä, johon oli liittänyt ystävänsä kotiutuspaperit sairaalasta. Tällöin hänet oli vapautettu karanteenista. Molempia tarinoita yhdistää tietämättömyys, ja molempien ohjeet, toimenpiteet ja viranomaiskäytännöt eroavat toisistaan.

Toisin sanoen, tällä hetkellä ei oikein saa mistään virallista tietoa mitä tapahtuu jos tämä painajainen osuu kohdallesi. Matkavakuutus ei ainakaan tällä hetkellä korvaa altistumisia johtuvia kuluja. Tähänkin tulee toivon mukaan muutos jossain kohtaa – luulisi että joku vakuutusyhtiö ymmärtää tässä olevan markkinarako.

Tähän loppuun haluan kuitenkin todeta, että todennäköisyys joutua tähän tilanteeseen on erittäin minimaalinen, 1-18.11 välillä saapuneista matkailijoista 0,13% on saanut positiivisen vastauksen (86 positiivista henkilöä, 68 852 saapuvaa, lähde CCSA and department of information, MFA Ministry of Foreign affairs). Omasta mielestäni se riski on niin pieni, että olen valmis sen ottamaan.

Kiitos sinulle matkani seuraamisesta – seuraavaksi siirrymmekin Koh Yao Yain ja Koh Yao Noin paratiissaarille!

Jos haluat ensimmäisenä matkakertomukseni sähköpostiisi, niin liity Toptasten postituslistalle täältä: https://www.toptaste.fi/klubi/