Siirry pääsisältöön

Tee helppo ympäristöteko: valitse leivän päälle margariini

Suomalaisten rakastamat Flora-, Becel- ja Créme Bonjour-tuotemerkit omistava Upfield on linjannut, että se keskittyy jatkossa kasvipohjaisiin tuotteisiin. Yritys on jo nyt maailman suurin kasvipohjaisten tuotteiden valmistaja ja levitemarkkinoiden maailman ykkönen. Kasvipohjaisen levitteen valitseminen on ympäristöteko, sillä sen ympäristöjälki on merkittävästi voipohjaisia levitteitä pienempi.

Upfield on monelle suomalaiselle nimenä tuntematon, mutta sen valmistamat ja markkinoimat tuotteet, kuten Becel ja 50-vuotisjuhlaa viettävä Flora, ovat tuttuja levitteitä ruokapöydissämme. Maustettujen tuorejuustojen markkinajohtajana ja Suomen suosituimman vaniljakastikkeen, Flora Vanillan maahantuojana Upfield haluaa tarjota kuluttajille päivittäisiä herkutteluhetkiä. Upfieldillä on toimintaa 69 maassa, joista 47:ssä se on markkinajohtaja. Flora ja Becel ovat Suomen kaksi ostetuinta kasvipohjaista levitettä.

”Markkinajohtajana tunnemme vastuumme ja haluamme ohjata kuluttajia yhä enemmän herkullisten kasvipohjaisten tuotteiden pariin. Margariinin ympäristöjälki on tutkitusti jopa kaksi kertaa pienempi kuin voin. Margariinin suosiminen on yksi helppo ympäristöteko vaikkapa hävikin ehkäisemisen rinnalla”, Upfieldin Suomen toimintaa johtava Kirsi Alilonttinen kertoo ja jatkaa:

”Kuluttajien ruokailutottumukset ovat murroksessa – olemme yhä tietoisempia siitä, mitä syömme ja mistä ruokamme tulee. Kasvipohjaisten tuotteiden kulutus on erittäin voimakkaassa kasvussa. Siksi olemme muuttaneet Becel-margariinit 100-prosenttisesti kasvipohjaisiksi, jolloin ne sopivat myös vegaaniruokavalioon.”

Jos tarkastellaan ainoastaan voin hiilijalanjälkeä, vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan se on jopa nelinkertainen margariiniin verrattuna. Tämä johtuu etenkin karjankasvatuksen aiheuttamista metaanipäästöistä. Vuonna 2011 tehty tutkimus puolestaan vahvisti, että mitä suurempi öljyn osuus on levitteessä, sitä pienempi on sen ympäristöjälki.

Margariini on oiva omega3- ja 6-lähde

”Upfieldin vastuullisuusohjelmaan kuuluu kasvipohjaisuuden lisäksi aiempaa ympäristöystävällisempien pakkausten suosiminen. Yhtiön kaikki pakkaukset ovat jo nyt täysin kierrätettäviä, ja jatkossa tavoitteena on ottaa käyttöön myös muovittomia pakkausvaihtoehtoja”, Alilonttinen kertoo.

Margariinien valmistustapa on muuttunut merkittävästi, mutta jotkut harhat elävät vielä vahvoina kuluttajien mielessä.

”Esimerkiksi öljyjä ei enää koveteta niin kuin ennen, vaan valmistuksessa käytetään nykyään kovia kasvirasvoja. Kovan rasvan osuus on margariineissa kuitenkin minimaalinen voihin verrattuna. Margariineja kannattaa suosia levitteinä, sillä ne ovat välttämättömien rasvahappojen, kuten omega-3 ja omega-6, lähteenä todella tärkeitä”, Alilonttinen muistuttaa.

Upfield työllistää maailmanlaajuisesti 3 500 asiantuntijaa. Suomen maaorganisaatiossa työskentelee myynnin, markkinoinnin ja talouden ammattilaisia.

Lähde

Lue myös