d-md-none
Siirry pääsisältöön

Ravintola-asiakas haluaa tietää mistä ruoka on tullut

Suomalaiset ovat ravintolaruoan kuluttajina siirtymässä kohti elämyksiä ja yksilöllisyyttä. Jopa 53 prosenttia ravintoloista uskoo, että elämyshakuisuuden myötä jaettavat ruoat ravintoloissa yleistyvät. Toisaalta ihmisten elämänrytmit ovat murroksessa yhteiskunnan muuttuessa yhä hektisemmäksi. Ensi vuonna ravintolat tarjoavat yhä enemmän arjen kiirettä helpottavia ratkaisuja, sillä yli kolmannes vastaajista uskoo toimitusten ja take away -annosten kasvuun.

Kespro tutki suomalaisia ravintolailmiöitä ymmärtääkseen paremmin suomalaisten ravintolakäyttäytymistä. Kespron Ravintolailmiöt 2018 -tutkimuksessa paljastui, että perinteiset ruokailutottumukset ovat murroksessa arjen muuttuessa hektisemmäksi ja yhä useamman asuessa yksin. Tutkimuksen vastaajista joka kolmas sanoo asiakkaiden hakevan ravintoloista nopeaa, kiirettä helpottavia ratkaisuja. 

– Ihmisten elämänrytmit ovat murroksessa, tämä näkyy esimerkiksi take away -annosten määrän valtavana suosion kasvuna, sanoo keittiömestari Linnea Vihonen , yksi tutkimukseen haastatelluista visionääreistä. 

– Tutkimustulokset kertovat, että samaan aikaan ravintoloista haetaan yhä enemmän elämyksiä ja kiireelle vastapainoa. Asiakkaiden odotustaso kasvaa ja niiden ylittäminen vaikeutuu koko ajan, kertoo Kespron myyntijohtaja Osmo Pyhtinen 

Jopa 53 prosenttia ravintoloista uskoo, että elämyshakuisuuden myötä jaettavat ruoat ravintoloissa yleistyvät. 

Ravintola-asiakas vaatii räätälöityjä annoksia 

Hyvinvoinnin sekä järkevän ja vastuullisen kuluttamisen ilmiöt ovat merkittävimpiä ilmiöitä suomalaisessa ravintolakentässä. 

Järkevä kuluttaminen on saavuttanut vahvan aseman. Epävarmoina aikoina ja muutosten keskellä ruoka on keino hakea juurevuutta ja tehdä hyvää. Tähän järkevän kuluttamisen ilmiöön kuuluvat vahvasti mm. lähiruoan tai perinteisen ruoan suosiminen. Tähteet aikoo hyödyntää 52 prosenttia ravintoloista aiempaa paremmin. 

Kuluttajat vaativat ravintolaruoalta myös terveellisyyttä. Kasvisten ja vihannesten sekä kasviproteiinien käyttö ravintola-annoksissa kasvaa. Asiakkaat vaativat omaan ruokavalioon sopivaksi räätälöityjä annoksia. Lähes 60 prosenttia ravintola-alan ammattilaisista esimerkiksi uskoo ravintoloiden raaka-aineissa ensi vuonna korostuvan maitoa korvaavat juomat kuten riisi- ja kauramaidot .

Perinteinen ruokahifistely laskeva trendi 

Ruokahifistely on sen sijaan laskeva ravintolatrendi. Vaativalla valmistusmetodilla tehdyn ruoan kiinnostus on laskenut. Esimerkiksi molekyyligastronomian suosioon uskoo vain 6 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Tilalle on tullut asiakkaan huomion kiinnittyminen tuotteen laatuun ja alkuperään. Ruoan yksinkertaistamiseen uskoo 49 prosenttia vastaajista. 

– Voidaan miettiä, onko hifistely vain vaihtanut olomuotoaan. Myös ruoan alkuperän tunteminen on ruokahifistelyä, toisaalta se on myös vastuullisuutta. Ravintola-asiakkaille merkitsee paljon tietää, mistä lautasella oleva ruoka on konkreettisesti tullut, sanoo Kespron markkinointijohtaja Hannu Korhonen 

Kespron ravintolailmiöt -tutkimus julkaistiin nyt ensimmäistä kertaa. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää ruoka-alan visionääriä sekä 156 suomalaista ravintolaa. Tämän aineiston pohjalta on muodostettu näkemys, minkälaisia muutoksia ravintola-ala Suomessa on kohdannut ja minkälaisia muutoksia on odotettavissa lähitulevaisuudessa. Tutkimuksen on toteuttanut Frankly Partners. 

Ravintola-alan ammattilaiset uskova näihin ilmiöihin vuonna 2018 

Järkevä ja vastuullinen kuluttaminen 

55 % pienten ja paikallisten tuottajien tuotteet 

54 % kotimaiset vähemmän hyödynnetyt kalat 

52 % tähteiden hyödyntäminen 

Arjen muuttuminen hektisemmäksi 

34 % ruoan toimitus 

32 % street food 

30 % take away -ruoka 

Arjen hyvinvointi ja täsmähyvinvointi 

59 % soijamaito, riisimaito, kauramaito tai mantelimaito 

58 % kasvisraaka-aineet 

50 % vaihtoehtoiset proteiinin lähteet (esim. mifu, nyhtis, härkis, pavut) 

Elämysten hakeminen 

53 % jaettavat ja yhdessä syötävät ruoat 

47 % ruoan alkuperän korostaminen 

32 % ruoan viimeistely asiakkaan edessä 

Ruokahifistely 

45 % ravintolan itse leipomat leivät 

26 % maistelumenut 

19 % sirkulaattorikypsennys (sous vide) 

Lue myös