Siirry pääsisältöön

Pientuottajien markkinointi kaipaa apua –Toptaste Oy:sta Suomen Pientuottajatukku Oy:n osakas

Kotitila.fi-palvelua oli tarkoitus kehittää kaikessa rauhassa, mutta koronan myötä yhä useampi suomalainen siirsi ruokaostoksensa verkkoon. ”Kehitys on ollut huimaa maaliskuun puolivälistä alkaen ja olemme lanseeranneet 1.5. uuden verkkokaupan sekä laajentaneet toimitusaluettamme Helsingistä Turkuun. Palvelun laajentamista uusille alueille valmistellaan jatkuvasti”, Granqvist kertoo. Toiminnan kasvaessa myös tarve yhteistyökumppanille kirkastui.

Parempaa markkinointia pientuottajille

Samaan aikaan ravintoloiden ja elintarvikeyritysten kumppanina tunnettu Toptaste Oy puolestaan oli kiinnostunut laajentamaan toimintaansa pientuottajapuolelle ja lähiruokaan. ”Törmäsimme Pientuottajatukun toimintaan tehdessämme taustatyötä Business Finlandin rahoittamaan hankkeeseen ja näimme tässä mielenkiintoisen yhteistyömahdollisuuden”, Toptasten kaupallinen johtaja Titti Myhrberg kertoo ja jatkaa: ”Emme halunneet tarjota Pientuottajatukulle ainoastaan asiantuntijapalveluitamme, vaan halusimme toimintaan mukaan nimenomaan pienosakkaan roolissa. Tällainen lähestymistapa tukee myös Toptasten strategisia tavoitteita.”

Pienosakkuuden lisäksi Toptaste tulee toimimaan Suomen Pientuottajatukun myyntikanavan Kotitila.fi:n markkinointivastaavana.

”Sisällöntuotanto ja yhteisön muodostaminen ovat omia vahvuuksiamme. Tarvitsemme kuitenkin apua markkinoinnin isoihin linjoihin ja operatiiviseen toimintaan sekä pressiyhteistyöhön, sillä omat kätemme eivät tähän kaikkeen riitä. Uskon, että yhteistyön myötä pystymme tarjoamaan pientuottajille laajempia mahdollisuuksia digi-sisältöjen kehittämiseen, tuotteistamiseen, markkinointiin, myyntiin ja jopa vientikanavien kehittämiseen”, Granqvist linjaa.

Yhteistyön uudet mahdollisuudet

Yhteistyö avaa myös täysin uusia ovia: kuluttajille suunnattu Kotitila.fi-palvelu saa pian rinnalleen ravintoloille suunnatun Pro Kotitila.fi-palvelun, josta ravintolat voivat ostaa raaka-aineita suoraan pientuottajilta ja rakentaa osaltaan läpinäkyvämpää ruokaketjua. Myöhemmin keväällä lanseerattavassa palvelussa yhdistyvät Suomen Pientuottajatukun kontaktit Toptasten ravintola-alan kontakteihin ja osapuolet odottavatkin yhteistyön olevan hedelmällistä.

Lue myös