Siirry pääsisältöön

Tutuksi tulleiden laadukkaiden juustojen suosiota eivät trendit heilauta

John W. Halla Oy:n edustamia tuttuja brändejä ovat muun muassa Patros-juustot ja Figaro-oliivit.

– Isoisäni olisi varmasti iloinen ja ylpeä siitä, että edustamamme tuotteet ovat edelleen suomalaisten suosiossa, toteaa perheyritys John W. Halla Oy:n Sebastian Smeds

Toteamus on helppo uskoa, sillä perheyritys John W. Hallan matka gourmet-elintarvikkeiden parissa on jatkunut 60-luvulta saakka. Matkaa on siivittänyt usko siihen, että laadulla on kuluttajille suuri merkitys. Yrityksen edustamia tuttuja brändejä ovat muun muassa Patros-juustot ja Figaro-oliivit.

Tuotteet ovat löytäneet suomalaisten arki- ja juhlapöytiin vuosikymmenten ajan, vaikka ruokakulttuuri on käynyt läpi isoja murroksia.

Pandemia-aika nosti kotona nautittujen aterioiden arvon uudelle tasolle. Kun ravintoloihin ei päästy, moni kotikokki päätti opetella uutta. Sebastian iloitsee siitä, että yhä useammassa kodissa kokoonnutaan pöydän ääreen nauttimaan ajan kanssa hyvää ruokaa. Vaikka muutama vuosikymmen sitten vallalla ollut perinne yhteisestä päivällisestä on osittain kadonnut, tilalle on tullut viikonloppujen pitkät aamiaiset ja ruoan valmistaminen yhdessä isolla porukalla.

Nautintojen määrä on elämässä hyvin rajallinen. Siksi kannattaa ottaa ilo irti ruoanlaitosta ja laadukkaasta ruoasta nauttimisesta. Sebastian kuvaa laadun roolia makuelämyksen luomisessa esimerkillä:

– Voit valita, ostatko 80 grammaa hyvälaatuista ilmakuivattua kinkkua, vai samalla hintaa 300 grammaa palvikinkkua. 80 gramman annos laatukinkkua riittää yhdelle mainiosti ja sen syöminen on nautinto.

Laadukas ja maukas tuote tuo tyydytyksen ilman, että sitä täytyy syödä kauhakaupalla. Ihmisen mieli rauhoittuu nauttimaan ja ruokahetkestä jää hyvä muisto. Juuri siksi Sebastian toivoo, ettei muutaman kymmenen sentin hintaero jatkossakaan estäisi suomalaisia valitsemasta laadukkaita elintarvikkeita.

Juustot ovat osa suvun geeniperimää

John W. Halla Oy edustaa useita juustobrändejä. Sebastian Smedsiä voi hyvällä syyllä kutsua juustojen asiantuntijaksi, sillä juustot ovat osa suvun perinteitä.

– Juustot ovat osa geeniperimääni, Sebastian hymyilee.

Suvulla oli jo 20-luvulla, eli peräti sata vuotta sitten, juustola Helsingin Lauttasaaressa. Juustolan perusti Sebastianin isoisän isä.

– Jopa Mannerheim lähetti juustolaamme erikseen kirjeen kiittääkseen erinomaisista juustoista.

Mannerheimin kiitoskirje.

John W. Halla Oy on pitänyt huolen siitä, että Euroopasta on tuotu Suomeen muun muassa laadukkaita keskieurooppalaisia tuotteita, jotka lähes jokainen suomalainen tunnistaa. 

Esimerkkinä mainittakoon Patros-juustot, jotka tuotiin Suomeen jo 40 vuotta sitten. Silloin Patros tunnettiin feta-juustona. Nykyään feta-nimeä saa käyttää ainoastaan Kreikassa valmistetuista lampaan- ja vuohenmaitojuustoista. Vaikka Patrosta ei enää kutsuta fetaksi, sen ystäväjoukko on Suomessa kasvanut tasaisesti läpi vuosikymmenien. 

Vuosikymmeniä sitten Patros-juusto saattoi olla kaupan ainoa feta-juusto. Nyt hyllyt notkuvat erilaisia brändejä. Se ei ole Sebastianin mukaan lainkaan huono asia.

– Isäni tapasi todeta, että tuoteryhmän saama näkyvyys on kaikkien etu. Silloin yhä useampi kuluttaja innostuu kokeilemaan sitä.

Smedsien suvussa ei ole koskaan pelätty kilpailua. Perintönä on kulkenut usko siihen, että laadukas tuote kestää myös kilpailun.

Patroksen Original feta, vuohenjuusto ja salaattijuusto.

Rohkeutta ruoanlaittoon

Sebastian Smeds toivoo, että suomalaiset käyttäisivät juustoja ruoanvalmistuksessa vieläkin rohkeammin. Patros-juustoa on totuttu käyttämään salaattijuustona ja kovia juustoja pastan kanssa. Sebastianin mukaan Patros käy mainiosti maustamaan pastaa, ja kovista juustoista saa puolestaan parhaimmillaan salaattiin maukkaan kastikkeen, joka imee pois turhaa nestettä.

Juustolautaselle Sebastian suosittelee juustoja, jotka ovat maultaan melko lähellä toisiaan. Silloin kaikkiin juustoihin sopivan viinin löytäminen on helpompaa.

– Juustolautasella voi olla esimerkiksi brietä ja camembertia. Lehmänmaidosta valmistetun brien lisäksi kannattaa valita vaikkapa valkohome-vuohenmaitoversio.

Sebastian kannustaa kokeilemaan myös muita lampaan- tai vuohenmaidosta tehtyjä juustoja. Niiden maku eroaa suuresti lehmänmaidosta tehdystä. Myös Patros-juustoa löytyy vuohen- ja lampaanmaidosta tehtynä.

John W. Halla Oy:n tuttuja tuotteita ovat myös Figaro-oliivit, joita on syöty Suomessa jo yli 50 vuotta. Figaro on ensimmäinen Suomeen rantautunut oliivibrändi.

Juustot ja oliivit ovat aina takuuvarma yhdistelmä. Niiden rinnalle sopii vaikkapa tuore rapeakuorinen leipä. Leivän päällä voi käyttää arjessa ja juhlassa laadukasta oliiviöljyä, aina ei tarvita balsamicoa kyytipojaksi, Sebastian sanoo.

John W. Halla Oy tuo maahan myös tarkoin valikoitua oliiviöljyä. Hyvä uutinen on Sebastianin mielestä se, että suomalaiset ovat yhä enenevässä määrin löytäneet uusia tapoja käyttää oliiviöljyä.

–  Oliiviöljy tuo hyvän maun paistettuun ruokaan, sitä voi käyttää leivän päällä ja se sopii mainiosti yhtenä aineksena pastan maustamiseen.

Sebastianin puheessa kuuluu arvostus aiempia sukupolvia kohtaan. Hän haluaa omalla työllään kunnioittaa isoisänsä ajatusta ja toivetta siitä, että suomalaisilla olisi myös arjessaan mahdollisuus nauttia laadukkaita eurooppalaisia elintarvikkeita.

Sebastian puhuu luotettavuudesta. Hän arvostaa itse kuluttajana sitä, että kaupan hyllyssä on tuotteita, joiden laadusta voi aina olla varma. Kyseessä on harvoin tuoteryhmän halvin brändi. Hän uskoo kuitenkin myös muiden arvostavan sitä, ettei tuote tuota pettymystä, oli kyse sitten tomaattimurskasta, juustosta tai oliiveista.

Asiakkaita kuunnellaan herkällä korvalla

John W. Halla Oy ottaa valikoimiinsa uusia tuotteita vain hyvin harvoin ja harkiten. Ennen tuotteen hyväksymistä, otetaan selvää sen historiasta ja valmistamisen prosesseista. Myös asiakkaiden palautteelle ollaan avoimia.

Sebastian on hyvin tietoinen lähiruokatrendistä. Hän kuitenkin huomauttaa, ettei Suomessa ole mahdollista kasvattaa kaikkia tuotteita. Hän suhtautuu pienellä varauksella siihen, että kotimaassa yritetään kopioida tuotteita, joiden valmistamisella on muissa Euroopan maissa pitkät perinteet.

– Syön hyvin mielelläni muualla Euroopassa valmistettua juustoa, mutta en välttämättä ostaisi Espanjasta tuotuja karjalanpiirakoita. Maassa maan tavalla.

Hyvän ruoan kruunaa hyvä juoma. Sebastian on huomannut, että myös nuorilla on yhä useammin pöydässä juomien lisäksi tapaksia tai muuta pientä purtavaa. Baari- tai ravintolailta saatetaan jopa jättää väliin ja sen sijaan nauttia ruoanlaitosta yhdessä ystävien kesken kotikeittiössä.

Kotona syötävän ja valmistettavan ruoan laadun lisäksi Sebastian myöntää olevansa ravintolakulttuurin ystävä. Hän toivoo, että ravintoloissa käytäisiin jatkossakin ahkerasti.

Alkoholiton viini sopii kastikkeeseen

John W. Halla Oy:n edustamissa tuotteissa on myös alkoholittomia viinejä. Tuoteryhmä on kasvattanut suosiotaan, sillä aina viiniä tarjottaessa, mukana olisi hyvä olla myös alkoholiton vaihtoehto. 
Sebastian itse käyttää alkoholittomia viinejä ruoanlaitossa. Niillä saa ruokaan sopivasti hapon ja makeuden.

– Kastikkeessa tulisi aina olla suola, makeus, happo ja kirpeys. Silloin kastike harvoin epäonnistuu.

John W. Halla Oy:tä saadaan kiittää siitä, että kaupoissa on yrityksen edustamien laadukkaiden alkoholittomien viinien, juustojen ja oliivien lisäksi saatavilla tarkoin valittuja marmeladeja, herkkusieniä, etanoita ja monia muita makuelämyksiä luovia herkkuja. Yrityksen pitkä historia kertoo, että asiakkaat luottavat tuotteisiin.

Sebastian Smeds muistelee sanontaa, jota hänen isoisänsä toisteli: En gång till alltid. Lausahdus kuvaa John W. Halla Oy:n tavoitetta. Asiakkaalle tarjotaan makuelämys, jonka hän haluaa kokea aina uudestaan.

Lue myös