K-Ryhmän trendikatsaus 2021
K-Ryhmä on julkaissut vuoden 2021 trendikatsauksen. Keskiöön tutkimuksessa nousi harkittu kuluttaminen sekä lasten arkiruokamieltymykset.
Suomalaiset arvioivat ostokäyttäymistään laajassa Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksessa. Ensi vuonna suomalaiset valitsevat ostoskoriin yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi. Suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät suomalaisilla ovat nyt harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen sekä halu kehittyä ruoanlaittajana. Harkittu kuluttaminen vaikuttaa 38 prosentilla suomalaisista arjen valintoihin ja se on nyt suurin ruokailmiö.
Ruokaelämykset arkipäivää pienestä pitäen
Tutkimuksen mukaan jopa 73 % lapsiperheistä tarjoaa lapsilleen uusia ja totutusta poikkeavia kokemuksia ruoan parissa, jotta heistä ei kasvaisi nirsoja aikuisia. Makaronilaatikko ei olekaan enää arkiruokien ykkönen, vaan lapsille maistuvat yhä monipuolisemmat ja mausteisemmat ruoat. Se asettaa rajoja myös aikuisille: Halu kehittyä ruoanlaittajana on kolmanneksi suurin vuoden 2021 ilmiöistä ja jopa 30 % suomalaisista haluaa oppia uusia ruoanlaiton tekniikoita.
Näitä tuotteita ostetaan vuonna 2021
Vuoden 2021 trendiostoskori koostuu edelläkävijäkuluttajien listaamista top 15 raaka-aineista, tuotteista ja palveluista. Ostoskoriin valitaan yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.
- Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet (51 %)
- Pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet (42 %)
- Sushi (40 %)
- Kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille kuten kaurajugurtti tai maito (39 %)
- Ruoan ostaminen verkkokaupasta (38%)
- Terveelliset valmisruoat (37 %)
- Helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat (36 %)
- Matalan hiilijalanjäljen tuotteet (32 %)
- Kotimainen superruoka (31 %)
- Inkivääri (31 %)
- Runsasproteiiniset tuotteet (28 %)
- Personoidut ruokakassit (25 %)
- Hävikkiruoasta valmistetut tuotteet (24%)
- Tunnettujen tai suosikkiravintolan valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta (22 %)
- Kasvisvalmisruoat (22 %)