d-md-none
Siirry pääsisältöön

Fazerin tuore tutkimus paljastaa: alle puolet suomalaisista kokee rauhallisen ruokahetken arjessa

Muutokset työelämässä ja päivärytmissä muuttavat myös arjen ateriointia ja sille asetettuja vaatimuksia. Toisaalta jokapäiväisillä ruokahetkillä on suuri merkitys hyvinvoinnille ─ niin mielelle kuin keholle. Fazerin tuoreessa tutkimuksessa* alle puolet (48 %) suomalaisista kertoo ihanteellisen ruokahetken toteutuvan arjessa.

Syöminen vaikuttaa kaikkeen, mitä teemme ja olemme: se luo pohjaa fyysiselle terveydelle, mutta ruokahetket ovat yhä enemmän myös tärkeä paikka pysähtyä kiireisen arjen keskellä. Tätä ihmiset myös toivovat. Yli 80 % suomalaisista kokee muun muassa lounastauon tuoman hetkellisen irtautumisen työstä tärkeäksi.

Silti Fazerin teettämän tuoreen tutkimuksen* mukaan vain alle puolet (48 %) suomalaisista kokee ihanteellisen ruokahetken toteutuvan arjessa.

Ihanteellinen ruokahetki on rauhallinen

Tutkimuksen mukaan lähes puolet yli 15-vuotiaista suomalaisista syö lounasta vähintään kerran viikossa kodin ulkopuolella, joka kuudes jokaisena arkipäivänä. Ihanteelliselta ruokahetkeltä toivotaan eniten rauhallisuutta (49 % vastaajista). Seuraavaksi tärkeimpinä pidetään herkullista ruokaa ja viihtyisää ympäristöä.

Ruokaa aivoille ja keholle

Varsinkin naiset ja ravintolassa lounasta syövät kokevat tutkimuksen mukaan ruoan terveellisyyden tärkeäksi. Opiskelija- ja työpaikkaravintoloissa ruokailevat luottavat eniten siihen, että tarjottu ruokaa edistää vireyttä ja jaksamista.

”Ruoalla on selkeä yhteys kognitiiviseen suoritukseen. Aivot tarvitsevat tietynlaista ravintoa pysyäksemme virkeinä tai kyetäksemme oppimaan uutta. Fazerilla tutkimme ja sovellamme tätä tietoa laajassa, kansainvälisessä Fazer Brainhow -ohjelmassamme”, Fazer Food Services Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola kertoo.

Työelämän muuttuessa syöminen myös ”kahvilamaistuu ja välipalaistuu” kun työn tekeminen irtaantuu totutuista paikoista ja kellonajoista. Kasvava ilmiö on, että lounasravintolasta halutaan päivän päätteeksi ostaa ruokaa myös kotiin (51 % vastaajista). Tätä mahdollisuutta arvostavat erityisesti 25-34-vuotiaat.

*Fazerin teettämä Suomalaisten arjen ateriat -tutkimus toteutettiin elokuun 2017 lopussa nettipaneelina. Tutkimukseen vastasi 1 000 yli 15-vuotiasta suomalaista ja otos on valtakunnallisesti edustava. Tutkimuksen toteutti Evidens Oy. 

Lue myös