Siirry pääsisältöön

C-vitamiinin monet terveysvaikutukset – tiesitkö, että lasillisella appelsiinitäysmehua päivän C-vitamiinitarve täyttyy helposti

C-vitamiinin terveysvaikutukset on tunnettu jo vuosisatojen ajan. C-vitamiinin tiedetään auttavan flunssan hoidossa, vaikuttavan useiden kehon kudosten, kuten hampaiden ja ihon kuntoon sekä toimivan antioksidanttina. Hedelmät, erityisesti sitrushedelmät ovat erinomaisia C-vitamiinin lähteitä.

Alkutalvi profiloituu toistuvien flunssakierteiden ajanjaksona. Flunssat ovat viruksen aiheuttamia tauteja, eikä niiden hoitoon ei ole olemassa suoria lääkkeitä. Suurten C-vitamiiniannosten on kuitenkin tutkimuksissa osoitettu lyhentävän flunssan kestoa (1). C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jonka imeytymistä keho säätelee senhetkisen tarpeen mukaan – pääsääntöisesti C-vitamiinin imeytyminen on hyvin tehokasta. Puutos aiheuttaa väsymystä sekä vastustuskyvyn ja mielialan laskua. Vakavan puutoksen seurauksena ilmenee anemiaa.

Luonnon raaka-aineista erityisesti sitrushedelmät sisältävät runsaasti C-vitamiinia. Esimerkiksi sata grammaa appelsiinitäysmehua sisältää noin 35 mg C-vitamiinia eli lasillisessa appelsiinitäysmehua on jopa 70 – 80 mg C-vitamiinia (2).  Suositeltava C-vitamiinin päivittäinen saanti on aikuisilla 75 mg eli lasillisella appelsiinitäysmehua päivän C-vitamiinitarve täyttyy helposti (3). Täysmehut sisältävät pelkästään hedelmää, josta mehu on valmistettu. Tämän vuoksi täysmehuissa hedelmien arvokkaat ravintoaineet ovat tallella, eikä niihin ole lisätty sokeria.

Lähde: https://bit.ly/2VgYfzp

Lue myös