d-md-none
Siirry pääsisältöön

Älykkäillä digiratkaisuilla pienikin toimija voi olla suuri

– Matkatoimistojen toimintaympäristö on muuttunut takavuosina täysin, toteaa Ikaalisten Matkatoimiston toimitusjohtaja Esa Talonen

Muutos alkoi internetin yleistyessä: palveluiden siirtyessä verkkoon asiakkaat alkoivat suunnitella ja varata matkaansa itse, jolloin henkilökohtaisen palvelun tarve väheni. Korona-aikana viimeisetkin asiakkaat taustasta riippumatta omaksuivat digitaalisten kanavien hyötykäytön. Tällä hetkellä jopa noin 80% matkoista varataan itse verkon kautta.

Ikaalisten Matkatoimiston toimitusjohtaja Esa Talonen.

Myös suuret kansainväliset muutokset ovat vaikuttaneet matkatoimistojen toimintaan. 

– Pandemia-aika nosti joksikin aikaa lähimatkailua ja Suomessa koimme ennätysmäisen kotimaanmatkailun sesongin. Myös me tarjosimme tuon ajan uutuutena paketoituja Lapin matkoja. Trendi ei kuitenkaan ollut pysyvä, sillä ulkomaanmatkojen kysyntä on tällä hetkellä jo lähes samalla tasolla kuin ennen pandemiaa.

Kolmas suuri muutostekijä on ilmastonmuutos, jonka takia kritiikki on ääritapauksissa kohdistettu koko matkailualaan. Talosella on asiasta vankka mielipide: Ilmastonmuutos on kieltämättä koko maailmaa ja tulevaisuuttamme koskeva megaluokan ongelma, joka on ratkaistava, mutta ratkaisun avaimet eivät ole matkailuelinkeinon piirissä.

”Ilmastonmuutos on kieltämättä koko
maailmaa ja tulevaisuuttamme koskeva megaluokan
ongelma, joka on ratkaistava, mutta ratkaisun avaimet
eivät ole matkailuelinkeinon piirissä.”

Talosen mukaan matkailuun sisältyy suuria, tärkeitä arvoja. 

– Matkailun avulla saamme lisää ymmärrystä muista kulttuureista, ihmisistä jotka asuvat erilaisissa oloissa ja tulevat eri taustoista kuin me itse. Arvostamme myös enemmän omaamme, kun huomaamme miten hyvin meillä on asiat. Yhteiset sopimukset vaikkapa ilmastonmuutosta vastaan taistellessa syntyvät vain, jos löydämme riittävästi yhteistä ymmärrystä toistemme tilanteeseen. Myöskään matkailun virkistävää merkitystä ei voida vähätellä.

– Yksityisten yritysten ratkaisut jäävät helposti pelkän viherpesun asteelle. Jos esimerkiksi lentoyhtiö vaihtaa muovimukit lasisiin, se ei merkittävästi maailman hiilidioksiditasapainoa heilauta, vaikka voi tekona olla muuten kannatettava, hän pohdiskelee.

Latvian pääkaupunki Riian muraaleja.

Digitalisaation avulla vastuullisempia ratkaisuja

Yritys voi hyödyntää digitalisaatiota sekä omien prosessiensa kehittämiseen että uusien palvelujen luomiseen. IMT:ssä on kuljettu kumpaakin reittiä.

– Kehitämme sisäisiä prosessejamme lean-tyyppisesti, eli toisaalta karsimme turhia työvaiheita ja automatisoimme sen minkä voimme. Kehitystyö jatkuu koko ajan, ja tuloksena saamme omaan toimintaamme ketteryyttä. Asiakkaan suuntaan tämä näkyy asioinnin yksinkertaistumisena, yrityksen sisällä se kasvattaa tuottavuutta.

Digitalisaatio ja muuttuneet tilanteet ovat olleet oiva maaperä myös uusien palvelujen kehittämiselle, joista Talonen mainitsee IMT:n lanseeraamat virtuaalimatkat. 

– Pandemia-aikaan lanseeraamamme virtuaalimatkat ovat osoittautuneet loistavaksi lisäksi tarjoomaamme. Virtuaalimatkalle pääset vaikka omasta olohuoneestasi. Voit seurata tietokoneesi kautta ammattitaitoisen oppaan vetämää retkeä haluamaasi kohteeseen, tutustut elävästi kaupunkeihin eri puolilla maailmaa, näet niiden huippukohteet, luonnonnähtävyydet ja vaikka eksoottisimmat ateriat. Yksi virtuaalimatka kestää yleensä 1 – 1,5 tuntia.

Virtuaalimatkoja on myyty jonkin verran yksittäisinäkin tuotteina, mutta useammin ne toimivat ruokahalun herättäjinä varsinaista lomamatkaa suunniteltaessa.

Ilmastonmuutoskeskustelussa matkailun  pahin peikko on tietysti lentämisen aiheuttamat co2-päästöt. 

– Kritiikki on ymmärrettävää, sillä maata pitkin matkustettaessa päästöjä syntyy kuusi kertaa vähemmän kuin lentäen, toteaa Talonen.

– Tähänkin ongelmaan on matkailualalla toki jo herätty kysynnän lisäännyttyä. Junamatkailusta on tulossa jonkinlainen trendi, ja myös mahdollisuudet ovat paranemassa sillä mm. Euroopan yöjunayhteyksiä ollaan lisäämässä.

– Ympäristötietoisia asiakkaitamme varten olemme paketoineet junamatkoja Eurooppaan, mikä helpottaa nyt varsin tilkkutäkkimäistä junamatkailua. Kauttamme voit esimerkiksi matkustaa viikonloppulomalle Kööpenhaminaan helposti ja nopeasti, ja tekeillä on juna- ja bussimatkoja myös syvemmälle Eurooppaan, IMT on tässä asiassa selkeä edelläkävijä ja kysyntä näille palveluille on kasvussa.

Pieni voi olla myös suuri

Talosen mukaan digitalisaatio tuo valtavia mahdollisuuksia myös pienelle tekijälle. 

– Luovalla ajattelulla ja osaamisella pienikin voi tarjota vaihtoehtoja, joita ei vielä suuremmilta ja ehkä kankeammin kääntyviltä organisaatioilla löydy. Ketteryys ja luova suhtautuminen digitalisaation mahdollisuuksiin tuovat mahdollisuuksia, joiden avulla on löydettävissä aivan uusia asiakasryhmiä, toteaa toimitusjohtaja Esa Talonen. 

Teksti: Kaisa Mäntyranta

Kuvat: Ikaalisten Matkatoimiston kuva-arkisto.

www.imt.fi

Lue myös