Keskustelu lasin äärellä saa tulevaisuudessa mielenkiintoisia piirteitä kun olutpullokin osaa kertoa oman tarinansa.

Kaupoista voi teknologian tutkimuskeskus VTT:n mukaan nimittäin ostaa pian digitaalista olutta, joka osaa kertoa itsestään ja valmistusvaiheistaan kuluttajalle älykoodien ja niiden sisältämien sensorien avulla. VTT ja vaasalainen UpCode tuovat sensorit ja toiminnalliset painovärit ensimmäisiin suomalaisiin kuluttajatuotteisiin lisäinfon, tuoteturvallisuuden ja viihteen muodossa vielä tämän vuoden aikana. 

Moi, olen olutpullo!

Projektipäällikkö Liisa Hakola VTT:ltä kertoo, että plutpullon etikettiin liitetty älysensori esimerkiksi tietää, onko tuote nautittavaksi sopivaa, kuka oluen on valmistanut ja millaisissa olosuhteissa. Etiketin koodit kertovat myös, miten tuotteen elinkaarta voi parantaa ja tarjoaa suoran kommunikointikanavan kuluttajan ja valmistajan välille. 

Suomesta hankkeessa on mukana myös Upcode, jonka yksilöimät 2D-koodit on nyt liitetty vaasalaisen pienpanimo Bock’sin etiketteihin. Olutpullot ovat ensimmäinen lisäinfoa ja viihdettä tarjoava tuote, josta kartoitetaan nyt suomalaiskuluttajien mielipiteitä tuomalla tuotteita ensivaiheessa myyntiin vaasalaiseen lähikauppaan ja selvittämällä heidän näkemyksiään myös sähköisen keskustelufoorumin avulla.

-Ratkaisu tuo suuren muutoksen tuotteiden brändäykseen, koska tämä mahdollistaa tuotteiden personoinnin lisäksi myös kuluttajaohjatun tuotannon ja jakelun ja siten korkeamman jalostusarvon digitaalisilla markkinoilla, sanoo UpCoden toimitusjohtaja Sture Udd