Suomalaisten ravintoloiden ja hotellien henkilökunnan asiakasystävällisyys Euroopan huippua. Suomen hotelli- ja ravintola-ala menestyi erinomaisesti laajassa matkailijatutkimuksessa, jossa selvitettiin asiakkaiden odotuksia hotelli- ja ravintolapalveluilta.

Suomen ravintoloissa on Euroopan asiakasystävällisin henkilökunta yhdessä kyproslaisten ravintoloiden kanssa. Paikallisen ravintolaruoan monimuotoisuudessa olemme toisena Turkin jälkeen. Hotellien henkilökunnan asiakasystävällisyydessä ja hotellien yleisessä laatutasossa olemme kolmantena Norjan ja Ruotsin jälkeen. Suomi täyttää matkailukohteena oivallisesti kansainvälisten asiakkaiden tulevaisuuden matkakohteelle asettamat odotukset.

-Suomi täyttää matkailukohteena ihanteellisesti kansainvälisten matkailijoiden odotukset. Suomalaiset saavat matkailijakyselyissä hyvät arviot ystävällisyydestään ulkomaalaisia matkailijoita kohtaan. Hotellien ja ravintoloiden henkilökunta on Euroopan ystävällisintä. Myös palvelujen laatu on Euroopan huippua. Suomella on kaikki edellytykset kasvattaa ulkomaalaisten matkailijoiden määrää merkittävästi. Se tuo lisää työtä ja tuloja Suomeen. Suomen matkailualan akilleen kantapäinä ovat heikko hintakilpailukyky ja toimialan yritysten huono kannattavuus, toteaa MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.

TCI Research -tutkimuslaitos teki tutkimuksen, jossa arvioitiin kansainvälisten asiakkaiden hotelli- ja ravintolapalveluihin liittyviä elämyksiä Euroopan maissa. Tutkimus selvitti myös heidän tulevaisuuden odotuksiaan hotelli- ja ravintolapalveluista. Tutkimus toteutettiin hotelli- ja ravintola-alan eurooppalaisen kattojärjestön Hotrecin toimeksiannosta. Kansainväliset asiakkaat arvioivat suomalaiset hotellit ja ravintolat kolmen parhaan Euroopan maan joukkoon neljällä osa-alueella seitsemästä.

Tutkimuksessa kysyttiin, mitkä asiat vaikuttavat voimakkaimmin asiakkaan positiivisen matkailuelämykseen. Kärkeen nousivat paikallisten asukkaiden ystävällisyys, turvallisuus, luonnonkauneus, vähäinen tungos, majoituksen taso, puhtaus ja ravintolaruokailun taso. Tutkimuksessa kysyttiin myös, minkälainen on ihanteellinen hotellielämys. Vastausten kärkeen nousivat turvallisuus, yksityisyyden kunnioittaminen, aidosti ystävällinen henkilökunta ja se, että hotelli saa asiakkaan tuntemaan olonsa kotoisaksi. Vastaavasti ravintolaelämyksessä kärkeen nousivat aidosti ystävällinen henkilökunta, erinomainen elintarviketurvallisuus, uudet nautittavat maut ja paikalliset raaka-aineet.

Kuvat: Clarion ja MaRa