Kinkku, vuoden odotettu herkku kruunaa taas pian joulun juhlapöydät. Seitsemään kotitalouteen kymmenestä aiotaan tänäkin vuonna ostaa kinkku. Kotimaisuus on tärkeää kinkun valinnassa. Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun. Suosituimpia kinkkuja ovat pienet, luuttomat kinkut.

Lihatiedotuksen teettämän joulukinkun ostoaikomuksia selvittäneen tutkimuksen mukaan kinkku ostetaan noin 70 prosenttiin suomalaisista kotitalouksista. Joka neljäs talous ei osta kinkkua lainkaan ja 7 prosenttia miettii vielä kinkkuhankintojaan. Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia ostaa kotimaisen kinkun, 9 prosentille alkuperällä ei ole väliä ja 2 prosenttia on päättänyt ostaa ulkomaisen kinkun.

Jos kinkkua ei hankita, 38 prosenttia talouksista korvaa sen jollakin muulla ruualla. Useimmiten kinkun korvaa kalkkuna, kala, riista, kasvikset, tofu, seitankinkku tai muu liha. Hieman yli puolet, 52 prosenttia talouksista ei aio korvata kinkkua mitenkään, 10 prosenttia ei osaa sanoa.

Pienten kinkkujen suosio jatkaa kasvuaan

Joulukinkkuja myydään vuosittain 6-7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2017 kinkkuja syötiin noin 6,9 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli vajaa 6 prosenttia.

Perinteisten isojen luullisten joulukinkkujen suosio on edelleen vähenemässä ja ostetuin kinkku on verkkoon pakattu pienehkö, 3-5 kilon painoinen luuton kinkku. Myös muut pienet luuttomat kinkut, kinkkurullat ja valmiiksi viipaloidut kypsät joulukinkut vievät tilaa isommilta kinkuilta.

Kotimaiset raa’at joulukinkut (pakastetut ja tuoresuolatut) ovat aina harmaasuolattuja, punaista väriä vahvistavaa nitriittiä niihin ei saa laittaa. Kypsänä myytäviin kinkkuihin nitriittiä saa käyttää.

Lähde: www.epressi.com/tiedotteet/maaseutu/kolme-viidesta-kotitaloudesta-ostaa-kotimaisen-kinkun