Kananmunien kokonaiskulutus kasvoi Suomessa viime vuonna huikeat 5.9 %, mikä on yksittäisen elintarvikkeen kasvussa iso luku. Pääsiäinen on erityisesti kananmunien sesonkiaikaa, jolloin kauppojen munahyllyt tyhjentyvät vauhdilla.

Ruokatrendit taustalla

Kananmunien kulutuksen kasvun voi olettaa johtuvan ruokatrendeistä, uusista tutkimustuloksista ja kananmunatuotteista. Itä-Suomen yliopisto julkaisi helmikuussa 2016 tutkimustuloksen, jonka mukaan runsaskolesterolisen ruuan tai munien syönti ei lisää sydäninfarktin riskiä edes perinnöllisesti. Nielsenin tutkimusten mukaan puolestaan lähellä tuotettu, kotimainen ja terveellinen ruoka on kuluttajalle merkittävä tekijä ostokäyttäytymisessä. Kananmuna täyttää kaikki edellä mainitut kriteerit.