Villivihannekset vaikuttavat monin tavoin hyvinvointiin ja vireyteen, joten yhä useampi onkin innostunut hortoilemaan eli keräämään villivihanneksia. Metlan raportin* mukaan väestön osallistuminen villiyrttien keräämiseen on kasvanut vuosina 2000–2010 noin 16 prosentista 23:een prosenttiin. Ilmiöstä on tullut lähes trendi, joka ei ole enää vain kasvi- tai terveysintoilijoiden puuhaa.

Monia kiinnostaa villivihannesten terveellisyys ja vaikutukset hyvinvointiin. Villikasvit sisältävät runsaasti vitamiineja, antioksidantteja, kivennäisaineita ja muita terveydelle hyödyllisiä yhdisteitä. Hyviä esimerkkejä villivihannesten sisältämistä aineista ovat esimerkiksi klorofylli, joka on kasvien vihreä väriaine, sekä folaatti, jonka puute lisää riskiä sairastua mm. sydän- ja verisuonitauteihin, veritulppiin ja masennukseen.

-Klorofylli on meille äärimmäisen tärkeä. Se puhdistaa kehoa, antaa puhtia ja vireyttä sekä pitää suolistoa kunnossa. Folaatti puolestaan vaikuttaa aivojen hyvinvointiin ja antaa suojaa mm. sydän- ja verisuonitaudeilta. Vihreät kasvikset tasapainottavat suoliston bakteerikantaa, helpottavat ummetusta ja vähentävät elimistön hiljaista tulehdusta, villiyrttikouluttaja Raija Kivimetsä luettelee.

Villiyrteistä on moneksi ruuanlaitossa

Villivihannekset sopivat ruuanlaitossa mainiosti esimerkiksi salaatteihin, höysteisiin, piirakoihin, keittoihin, marinadeihin, levitteisiin, haudukkeeksi, juomien mausteeksi, raakakakkuihin ja jälkiruokiin. -Monet pyöräyttävät villivihannekset tuoreena tai kuivattuna smoothien joukkoon tai tekevät niistä trendikkäitä raakakakkuja. Mehustaminen on nyt suosittua, ja ravinteikas horta sopiikin erinomaisesti mehustamiseen.

Villivihannesreseptit ovat suosituinta sisältöä Kivimetsien ylläpitämällä hortoilu.fi -sivustolla. Ruokaharrastajat lähettävät sivustolle yhä enemmän omia, itse kehittelemiään reseptejä.

Verkkokurssi on aloittavan ja kokeneenkin hortoilijan aarrearkku

Villiinny villivihanneksiin -verkkokurssilla jokainen voi oppia keräämään villivihanneksia turvallisesti ja vastuullisesti ja hyödyntämään niitä ruuanvalmistuksessa. Kurssin sisältöön, kuten vaikkapa resepteihin, voi tutustua näppärästi omalla kotisohvalla tai vaikka kannon nokassa. -Haluamme saada ihmiset innostumaan hortoilusta voimaannuttavana luontoharrastuksena, Kivimetsä sanoo.