Horeca-ala kokoontui maaliskuussa Messukeskukseen Gastro Helsinki -messuille. Kolmen päivän aikana messuilla vieraili yli 15 000 kävijää, mikä tekee tapahtumasta alan suurimman ja horeca-alan suunnannäyttäjän Suomessa. Gastro oli juuri sellainen, mitä johtavalta tapahtumalta voi odottaa: osastot täyttyivät iloisista jälleennäkemisistä ja uusista asiakkaista, musiikki raikui, ruoka tuoksui, uutuustuotteet ja palvelut houkuttelivat ja yllättivät, lavat täyttyivät katsojista ja jännitys oli käsin kosketeltavaa kilpailukatsomoissa ja -keittiöissä. Seuraavan kerran Gastro Helsinki järjestetään maaliskuussa 2018.

Yli 200 yrityksen osastolla esiteltiin tuotteita ja palveluja niin ammattikeittiöille kuin ravintoloille, kahviloille ja pikaruokapaikoillekin. Erityisen paljon tänä vuonna esiteltiin jäätelöön liittyviä uutuuksia: sekä koneita että erilaisia jäätelömakuja. Uutuuksia nähtiin, sillä kävijöille tehdyn tutkimuksen mukaan 74 % messukävijöistä löysi uuden kiinnostavan tuotteen tai palvelun. Kolme suosituinta tuoteryhmää, joihin kävijät tutustuivat, olivat elintarvikkeet, ammattikeittiökoneet sekä sisustus, kalustus ja kattaus.

Gastron ohjelmassa oli monia ohjelmanumeroita sosiaalisen median hyödyntämisestä. Gastro aiheutti somepöhinää myös itse: avajaispäivänä keskiviikkona 16.3. #gastrohelsinki oli twiitatuimpia hashtageja Suomessa. Instagramissa jaettiin tuhatkunta kuvaa erityisesti Vuoden Kokki -kilpailijoiden annoksista, hyönteisruokamaistiaisista ja elintarvikeuutuuksista.

Some, kotimaisuus ja ammattilaiset takaavat horeca-alan menestyksen

Kävijöille tehdyn tutkimuksen mukaan alan ammattilaiset uskovat että alan menestykseen myös tulevaisuudessa. Tärkeimpinä tekijöinä alan menestymiseen kävijät listasivat ammattitaitoisen työvoiman saannin ja kuluttajien tarpeiden ja käyttäytymisen ennakoimisen. Gastron kävijät uskovat myös kotimaisuuteen, sillä 64 % mukaan horeca-alan menestymiseen vaikuttavat eniten kotimaisen raaka-aineen saanti sekä puhtaan ja turvallisen elintarvikeketjun takaaminen kuluttajille.

Gastron kävijät ymmärtävät myös sosiaalisen median merkityksen horeca-alalla. Lähes puolet kävijöistä piti sosiaalisen median oikeanlaista hyödyntämistä ja näkyvyyttä Instagramissa, Twitterissa ja Facebookissa tärkeänä alan menestymiseen vaikuttavana tekijänä.

Kuva: Messukeskus

Gastro Helsinki

Joka toinen vuosi Messukeskuksessa Helsingissä järjestettävä Suomen johtava ammattikeittiö-, hotelli-, kahvila- ja ravintola-alan tapahtuma esittelee uutuudet ja trendit alan alan ammattilaisille. Seuraavan kerran Gastro Helsinki järjestetään 14.–16.3.2018. www.gastrohelsinki.fi |@gastrohelsinki |#gastrohelsinki