Kävimme jututtamassa Baba Foodsin hummuksen ja babaganoushin kulisseissa Ronit Hovav-Halosta ja Chef Avia. Pääsimme myös kurkistamaan Avin chilihummuksen sekoitusastiaan.

Baba Foods on toiminut alusta lähtien samoissa tiloissa Konalassa. – Aloitimme toiminnan 30 neliön tilassa, mutta olemme neljän vuoden aikana levittäneet reviirimme samassa kerroksessa yhä laajemmalle, myyntijohtaja Ronit kertoo.

Kodikas ”hermokeskus”

Istumme Baba Foodsin ”hermokeskuksessa”, joka on kodikas tila takkoineen ja puisine seinäpaneeleineen. – Tämä on aikansa tuote, mutta täällä me suunnittelemme, hoidamme päivittäiset hallinnolliset hommat ja syömme yhdessä saman pöydän ääressä. Olemme kuin suuri perhe, Ronit kertoo.

Baba Foods onkin lämminhenkinen perheyhtiö, joka pyörii noin kymmenen hengen ydinporukalla. – Veljeni Tomer on toimitusjohtaja ja minä toimin myyntijohtajana. Sen lisäksi Rosa hoitaa markkinointia ja tuotannossa häärää kokkeja, pakkaajia, tarrottajia ja tiskari. – Sloganimme on Hand Made in Helsinki eli liimaamme tuotteiden etiketitkin käsin. Päivän tuotantoputkesta syntyvät tuotteet lähtevät meiltä Konalasta kylmäterminaaliin ja sieltä edelleen jakeluun valtakunnallisesti.

Lapsilta kovaa kritiikkiä

Pöydän ääreen istahtaa sisarusten isä Chef Avi, joka on myös Baba Foodsin sielu ja reseptien isä. Hän päivittelee pilke silmäkulmassa, miten omat lapset ovat laittaneet hänet töihin. Avi on kuitenkin silmin nähden tyytyväinen siihen, miten omat lapset ovat saaneet yhtiön muutamassa vuodessa hyvään lentoon. Reseptit ovat kuitenkin hänen. - Nehän ovat totta kai loistavia! Uudet ideatkin syntyvät kuin itsestään, sillä olen tehnyt ruokaa lähes 40 vuotta. Uusien makuyhdistelmien suhteen minulla on hyvä tuntuma, mistä ihmiset tykkäävät.

Kovin palaute tulee suoraan omilta lapsilta ja läheisiltä. Ronit nimittäin kertoo, että perheellä on tapana syödä yhdessä perjantai-iltaisin, jolloin testissä ovat usein Avin reseptit. - Olemme aika kriittisiä, joten Avi saa meiltä aika harvoin kehuja.

Ravintolan keittiössä kasvaneet

Perheen sisarusparven makunystyrät ovatkin kehittyneet lapsesta saakka, sillä perheellä oli Lauttasaaressa yhdentoista vuoden ajan ravintola, jossa Avi valmisti suomalaisille vielä tuolloin tuikituntematonta hummusta ja maustoi lihat rohkeasti Oriental-tyyliin. – Vietimme iltapäivät tarhan ja koulun jälkeen ravintolamme keittiössä, jossa kasvoimme kokkien valmistamilla lehtipihveillä ja ranskalaisilla, Ronit nauraa.

Suomalaisten makumaailma on kehittynyt

Avi on tosiaan nähnyt aitiopaikalta, miten suomalaisten makumaailma on kultivoitunut vuosien varrella. – Kun pyöritimme ravintolaamme, suomalaiset eivät tunteneet munakoisoa, artisokkaa tai fenkolia. Tänä päivänä tilanne on tyystin toinen.

- Minut on yllättänyt se, miten rohkeasti Suomessa käytetään tänä päivänä chiliä. On ollut jännä kuulla tuotemaistatuksissa, miten vanhemmatkin ihmiset kertovat jopa kasvattavansa kotona chiliä, Ronit lisää.

Tutut raaka-ainetuottajat tärkeitä

Siirrymme tuotannon puolelle, jossa Avi valmistaa päivän viimeisen satsin chilihummusta. Sekoitusastiassa pyörivät kikherneet ja muut salaiset ainesosat, joista syntyy herkullinen lopputulos. Pöydällä on kaunis rivi munakoisoja. Ronit kertoo, että Baba Foods tekee tiivistä yhteistyötä raaka-ainetoimittajien kanssa ja ostaa suurimman osan raaka-aineista suoraan tuottajilta. - Meille on tärkeää, että meillä on hyvät suhteet raaka-aineiden alkulähteille. Haluamme tuntea toimittajat ja olla kasvollinen toimija myös heidän suuntaan. Siitä syntyy molemminpuolinen luottamus, mikä on ensisijainen asia tässä bisneksessä. Kaikilla pelloilla emme ehdi käydä, mutta monissa paikoissa olemme käyneet paikan päällä ja toisinpäin. Esimerkiksi kreikkalaiset oliivin toimittajat ovat käyneet täällä meitä moikkaamassa.

Laadukas kilpailu tervetullutta

Baba Foods valmistaa tuotteensa laatu edellä. - Uusia tuoteideoita on jatkuvasti kehitteillä, mutta pysymme uskollisina ytimelle eli valmistamme tuotteet alusta loppuun itse. Kilpailu on tervetullutta, mutta toivomme, että laatu on myös muille ensisijainen asia. Jos asiakas maistaa elämänsä ensimmäistä kertaa falafelia ja saa huonon kokemuksen, se leimaa valitettavasti muidenkin valmistajien tuotteita, Ronit toteaa lopuksi.

Teksti ja kuvat: Mia Heiskanen