Rion elokuun olympialaiset ovat yksi tämän kesän kiinnostavimmista tapahtumista, mutta erityisen tärkeät ne ovat Hartwall Original Long Drinkin kannalta, jonka syntytarina on sidottu tiiviisti olympialaisiin.

Hartwallin teettämän tutkimuksen mukaan vain kolmasosa suomalaisista tietää, että Hartwall Original Long Drink kehitettiin nimenomaan vuoden 1952 Helsingin olympialaisiin. Tarkoitus oli helpottaa baarihenkilökunnan työtä, kun Helsinkiin tulvi väkeä kaikkialta maailmasta. Juomaa piti alun perin myydä vain olympialaisten ajan, mutta suomalaiset rakastuivat sekoitukseen ja vaativat sen valmistuksen jatkamista. Näin Suomeen syntyi uusi long drink -juomakategoria, joka suomalaisten suussa muuntautui sittemmin lonkeroksi.

Brändifilmi yhdistää nykyajan ja olympiajuuret

Tutkimuksen mukaan alle puolet suomalaisista on tullut ajatelleeksi, että lonkero on kokonaan suomalainen keksintö ja Hartwall Original Long Drink ensimmäinen valmis ginisekoitus koko maailmassa. Nämä luvut toivottavasti muuttuvat, kun Hartwall Original Long Drink juhlistaa olympiajuuriaan ja julkaisee 64-vuotiaan historiansa ensimmäisen brändifilmin.

”Hartwall Original Long Drink on Suomen ja samalla koko maailman ensimmäinen lonkero ja sen olympiajuuret ovat ainutlaatuiset. Helsingin olympialaisissa syntyi Suomeen uusi juomakategoria, joka on maailmalla täysin uniikki. Nykyään moni jopa kutsuu lonkeroa Suomen kansallisjuomaksi. Haluamme videon avulla muistuttaa kaikkia suomalaisia lonkeron olympiajuurista ja toisaalta siitä, että on olemassa vain yksi aito lonkero, Hartwall Original Long Drink, joka sai alkunsa vuoden 1952 Helsingin olympialaisissa”, Hartwall Original Long Drinkin tuotepäällikkö Eeva Ignatius sanoo.

Hartwall Original Long Drinkin brändifilmi on syntynyt tuotantoyhtiö Cocoan ja mainostoimisto Bob the Robotin yhteistyönä ja sen on ohjannut moneen kertaan palkittu Taito Kawata . Filmistä on kaksi versiota: televisiossa voi nähdä 30 sekunnin ja netissä minuutin pituisen sukelluksen Hartwall Original Long Drinkin historiaan. Videon voi katsoa kokonaisuudessaan.

Olympiahistoria näkyy nyt myös tölkissä

Hartwall Original Long Drinkin suosituimpaan pakkauskokoon, 0,33 litran tölkkiin, on lisätty historialogo muistuttamaan juoman olympiajuurista. Logossa on kuvattuna Helsingin Olympiastadionin torni, jonka ympärillä kulkee teksti ”Since the 1952 Helsinki Games, Made in Finland”. Historialogo näkyy kotimaan pakkauksissa kesäkuun puolenvälin jälkeen.

Katso video